Sykehuset har kjøpt inn en egen telefon kalt "Snaper'n" som går på rundgang i avdelingene og de 5.000 ansatte. De bruker telefonen til å dele bilder og videosnutter fra deres hverdag på den sosiale medie-arenaen Snapchat.

LES OGSÅ: Flere klager på oppgjør fra Pasientreiser UNN, men svært få får medhold (for abonnenter)

Flere ansatte motsatte seg innføringen av Snapchat-kontoen, grunnet risikoen for at opplysninger kunne lekkes.

To uker etter innføringen ble det 18. november sendt en "snap" fra kontoen hvor man helt tydelig ser en skjerm med ambulanseloggen på UNN, hvor gatenavn, tidspunkt står tydelig, mens årsaken til utrykningen er oppført: "brystsmerter". Personen som har sendt "snapen" har også lagt på teksten: "Helga drar seg til. #akuttmottakt".

– Svært alvorlig

Elisabeth Olstad er foretakstillitsvalgt for Yngre legers forening. Hun var kritisk til Snapchat-kontoen før den ble innført. Etter den personsensitive informasjonen lekket, meldte hun ifra til ledelsen om avviket.

KRITISK: Foreningstillitsvalgt Elisabeth Olstad er kritisk til at UNN har begynt med Snapchat.

– At slik informasjon legges ut er svært alvorlig, og er et tydelig brudd på taushetsplikten. Det er mulig å identifisere en person med slike opplysninger. Det skal ikke skje, men det er vanskelig å forhindre når man deler ut en telefon blant 5.000 ansatte og ber dem "snappe" hverdagen sin. Da er det ikke tilstrekkelig med et Snapchat-regelverk.

Pasientsikkerhet

Nå ber hun om at omfattende endringer iverksettes, eller at hele Snapchat-prosjektet til UNN avvikles.

– Pasientsikkerhet vil alltid være viktigere enn omdømmebygging og ”kule og morsomme” tiltak. Jeg mener en slik snapchat-konto ikke er verdt risikoen det innebærer. Skal den eksistere, må det skje i en helt annen form, hvor noen modererer innholdet før det legges ut.

LES OGSÅ: Avtalte å ringe moren om datteren ble urolig: Beltelagt av vikarer til tross for sterk klaustrofobi

Olstad er ikke nådig i sin kritikk av kommunikasjonsavdelingen.

– Det er pasientenes penger vi forvalter på sykehuset, det gjelder også kommunikasjonsavdelingen. Da mener jeg at de burde fokusere på kjernevirksomheten. Vi har store utfordringer med internkommunikasjon på UNN. Blant annet viktige prosedyrer som gjelder pasientsikkerhet, og det burde i mine øyne kommunikasjonsavdelinga prioritere fremfor Snapchat.

– Legger oss flat

Kommunikasjonsdirektør på UNN, Hilde Pettersen, forteller at de er kjent med hendelsen, og tar situasjonen på alvor.

– Vi har fått meldt inn et avvik hvor personsensitiv informasjon har blitt delt på Snapchat-kontoen. Det er uheldig og skal ikke skje. Her må vi bare sterkt beklage, og legge oss helt flat.

UHELDIG: Hilde Pettersen er kommunikasjonsdirektør på UNN. Hun forteller at kommunikasjonsavdelingen legger seg flat etter sensitiv informasjon ble delt på Snapchat-kontoen. Foto: Ronald Johansen / iTromsø

– Har dere gjort noen risikoanalyser før dere begynte med en egen Snapchat-konto for UNN?

– Nei, det er ikke gjort noen risiko- eller sårbarhetsanalyse. Det er noe vi vil gjøre nå, etter dette avviket. Men vi var klar over at dette var en risiko da vi begynte med Snapchat. Samtidig så er det ikke slik at Snapchat-kontoen har forrang foran pasientsikkerhet. Pasientsikkerheten har alltid førsteprioritet.

LES OGSÅ: Fikk bare dekket halvparten av utgiftene. Nå har han vunnet mot Pasientreiser (for abonnenter)

Fortsetter med Snapchat

Til tross for hendelsen ønsker ikke kommunikasjonsavdelingen å avvikle Snapchat-kontoen.

– Vi har fått mye positive tilbakemelding fra ansatte, særlig i den yngre garden. De synes det er positivt å få vist fram sin hverdag. Vi kommer til å fortsette med Snapchat-kontoen, men innføre nye regler for å unngå at det skjer igjen.

– Vi gjør ikke dette istedenfor å bruke ressurser på internkommunikasjon. Dette er kulturbyggende, og i all hovedsak laget for sykehusets egne ansatte.