– Ekstraundervisningen vi får fra Kongsbakken gjør oss mer motiverte. Det er artig at vi blir utfordret – at vi ikke «tar» alt med en gang, sier Anna Reedtz.

Hun er en av i alt ni tiendeklassinger på Sommerlyst som får to timer ekstra matteundervisning fra lærerne på Kongsbakken videregående – og der de får bryne seg på samme pensum som vgs-elevene.

Nettbasert

– Vi sitter på et klasserom med datamaskiner der vi er koblet opp via video mot Kongsbakken. Det fungerer bra, men det er jo ikke samme kontakt med læreren som om vi var i samme klasserom, sier Susanne Winther.

Videoundervisningen gis via en tilpasset læringsplattform der lærere på Kongsbakken går gjennom oppgaver og teorier – og der elevene på grunnskolene følger timene via link.

Frivillig undervisning

– De har to timer nettundervisning, så har de i tillegg hjemmeoppgaver og lekser som må gjøres ved siden av, forteller mattelærer Eivind Andreassen.

Han sier at nytteverdien for de ni er svært stor. De lærer seg å samarbeide, de blir flinkere i faget – og de blir motiverte.

– De er veldig strukturerte og målrettede i måten de studerer på, og jeg synes det er et flott tilbud som blir gitt, sier han.

Fordyping

– Vi kommer dypere inn i faget når vi får undervisning fra Kongsbakken, sier Tina Larsen.

Ekstraundervisningen fra Kongsbakken har vært testet ut i tre år i Tromsø – og flere skoler er knyttet opp mot programmet.

Sanna Martinussen er svært fornøyd med at hun har fått tilbudet.

– Tidligere så fikk jeg kun tilbud om å regne de vanskeligste oppgavene i den vanlige matteboka. Det fungerte greit, men nå får vi mye mer utfordrende oppgaver, sier hun.

Ingeborg Gerland forteller at det har vært en del tekniske problemer, men at opplegget ellers har fungert veldig bra for henne.

– Det hadde imidlertid vært bedre om vi hadde lærer til stede i klasserommet slik at vi hadde kunne spørre direkte, sier hun.