Direktør for forretningsutvikling i Alibaba Cloud Europe, Yang Sun, besøkte tirsdag gründerhuset Flow. Der presenterte han selskapet sitt for lokale gründere og selskaper.

Alibaba, Kinas svar på eBay, Amazon og Paypal, er verdens største netthandelselskap. Selskapet har en anslått verdi på 265 milliarder dollar, og driver i dag med langt mer enn netthandel.

– Alibaba-systemet har etter hvert blitt et meget komplekst økosystem. Vi driver flere store netthandler, men leverer også Asias største nettbetalingstjeneste, samt en global nettsky som håndterer bestillinger, kundeinformasjon og lignende. Alt dette fungerer sammen for å gi våre brukere og kunder en helhetlig løsning, forteller Sun.

Bedriftsmøter

Sun var imidlertid ikke bare i Tromsø for å snakke om Alibaba. Direktøren møtte også flere lokale selskaper, deriblant Pinhole AS, Joubel AS og Superplus AS.

Daglig leder i førstnevnte selskap, Alexandra Bieliei, avslører at det dreier seg om orienteringsmøter, hvor Sun gjorde seg kjent med selskapene og samarbeidene i Tromsø, og samtidig fikk presentert Alibaba for dem.

Pinhole AS arbeider med å utvikle en bærbar hjertemonitor for barn. I København ble selskapet kåret til verdens sjette mest kreative bedrift.

– Alibaba kan være en aktuell partner for oss. Produktet vi utvikler har en enorm samfunns- og forretningsverdi. Vi fikk mange gode tilbakemeldinger i København, men vi er for små til å gjennomføre et stort, ambisiøst prosjekt. Derfor søker vi etter partnere som kan hjelpe oss, spesielt med markedsføring internasjonalt, forteller Bieliei.

Nordlyssalg

Også det Tromsø-baserte Samwork lot seg interessere.

– Neste år lanserer vi en virtual reality-løsning som lar våre brukere oppleve nordlyset. Den skal først slippes i Kina og deretter i Japan, forteller Samworks Huibert de Jong.

De Jong forteller at han har sett på flere ulike salgsplattformer, men at flere av dem vil ta 50 prosent av inntektene fra salg av applikasjonen.

– Derfor er Alibaba volding interessant som samarbeidspartner. Jeg har snakket med Sun og han har gitt meg noen svært gode tips for å komme inn på det kinesiske markedet, sier de Jong.

Investerer tungt i Norden

Yang Sun forteller til iTromsø at Alibaba de siste årene har satset stort på internasjonal handel i Europa og USA.

– Vi har bare 100 ansatte utenfor Kina, men vi har stor gjennomføringskraft. Blant annet har vi i løpet av de siste årene gått tungt inn i Sverige og Finland, og nå er Norge veldig interessant, sier han.

– Du har vært i møter med flere lokale selskaper i dag. Kan du si noe om hva som foregikk der?

– Vi ble kjent med hverandre. Det er viktig å finne ut hva man har til felles, og hvordan vi kan hjelpe hverandre, og det er det vi har gjort, sier Sun.

Direktøren er så langt imponert over hva Tromsø har å by på, forretningsmessig.

– Det er mange spennende prosjekter og muligheter her. Vi vil nok følge flere av bedriftene nærmere fremover, forteller han.