«Solar Winds 2016» har de kalt utstillinga som er satt sammen av Jenny-Marie Johnsens fotografi i tre serier og Marit Landsends keramiske skulpturer.

– Vi er veldige glade for at vi for en måneds tid siden fikk en invitasjon fra senterlederen til å holde ei utstilling i et tomt butikklokale i første etasje her på Nerstranda. Siden vi fikk tilbudet, har vi jobba dag og natt for å få på plass alt til utstillinga. Ellers er det ofte et par års ventetid på å få slippe til i et galleri, sier Jenny-Marie Johnsen.

Der folk ferdes

– Noe som er så flott med å kunne stille ut her, er at vi får vist kunsten vår et sted hvor folk ferdes. Slik kan vi også nå de som vanligvis ikke besøker galleriene. Vi får fjerna en dørstokk som ofte kan bli for høy, sier Marit Landsend.

De to kunstnerne har latt arkitekturen og utforminga av rommet spille på lag for å skape et kunstnerisk møte.

– Vi har prøvd å lage en kunstnerisk installasjon som skaper et meditativt rom – en stemning – som legger til rette for at våre to uttrykk kan møtes, sier Jenny-Marie Johnsen.

Natur og lys

Det er to høyst ulike kunstneriske uttrykk som møtes på denne utstillinga. Likevel kan natur og lys stå som en fellesnevner for alt som vises.

LES OGSÅ: Slår egne rekorder: – Artig at «hele» byen går på Kulturhuset

Jenny-Marie Johnsen har i sine tre bildeserier fotografert månen i alle sine faser sett fra Tromsdalen, hun har vært på forskningstokt med en isbryter på 83 grader nord med is, hav og sol over en dypvannsslette på 4.000 meters dyp, og hun har fanga nordlysets kosmiske energiutladninger og stadig skiftende former.

Brent jord

Marit Landsends materiale er leire, som hun selv karakteriserer som en del av selve jorda vi lever av. Som oftest bruker hun den gamle japanske rakuteknikken når hun transformerer fra leire til «stein» de formene hun skaper av råmaterialet.

LES OGSÅ: HT setter opp komedien «Twigs – Hele hælvetes slekta» til våren

Prosessen er arbeidskrevende. Teknikken gir mange spennende og uforutsigbare resultater, men det gir unike produkt som er umulig å kopiere, ofte med markerte krakeleringer.

Med sine skulpturelle figurer; lykter, fat, beholdere og livaktige ryper har hun dekka et bord.