Dette blir første gang det er kinesiske skuespillere som skal stå på en HT-scene. Skuespillerne vil veksle mellom å snakke på norsk, kinesisk og engelsk, samt at forestillingene vil bli teksta underveis.

I tillegg er det et temmelig internasjonalt ensemble; Huy Le Vo som er vokst opp i Tromsø kommer opprinnelig fra Vietnam, Maria Grazia Di Meo er halvt italiensk, Jørn-Bjørn Fuller-Gee er halvt sørafrikansk og regissør Jon Tombre er halvt amerikansk. Dessuten kommer de åtte forfatterne som har skrevet tekstene til stykket fra syv forskjellige land, og den ene dramaturgen, Vilma Štritof, kommer fra Slovenia.

Lang reise

De tre kinesiske skuespillerne som i går gjorde ensemblet til forestillinga «Apene i Himalaya» komplett, hadde ei lang reise i kroppen, og reise eller forflytning er også det sentrale tema i stykket.

Mennesket har alltid vært på vandring, men sjelden mer enn det som skjer i dag. Historien om mennesker på vandring har blitt vår tids største og viktigste tema – på godt og vondt.

Derfor Kina

– Vi bor i en reisende verden. Alle reiser mer og mer – av ulike grunner og på ulike måter. Dette gjelder ikke minst i Kina hvor endringer i det politiske system og økonomien har ført til en indre migrasjon uten sidestykke. Millioner på millioner drar fra landsbygda og inn til de stadig voksende byområdene, er en av dramaturg Vilma Štritofs forklaringer på hvorfor Hålogaland Teater her knytter seg så sterkt opp mot det kinesiske.

– Dessuten er kinesisk samtidsteater spesielt vitalt, og har vært det de siste 10–20 åra, legger hun til.

Forventninger

Reisa som Ma Zhuojun, Li Jialong og Wang Yao nå har gjort fra Kina til Tromsø er ikke uten forventninger, og med forventninger på ulike plan.

– For oss er dette ei reise ut av det konvensjonelle – ut av det vante. Som skuespiller får jeg jobbe på nye måter i en annen tradisjon. Det vil gi meg en nyttig ballast som jeg kan ta med meg inn i min videre karriere, sier Li Jialong.

– Jeg håper vi også kan være gi publikum et litt nyt syn på Kina, sier Ma Zhuojun.

– Jeg tror dette teaterprosjektet kan være med på å åpne opp for publikum hvordan folk har det og hvordan man tenker – ikke bare i Kina men generelt i andre deler av verden, sier Wang Yao.

De tre har allerede jobba med manus og oppsetninga sammen med regissør Jon Tombre ei uke i Kina for rundt en måned siden, og er godt forberedt.