Zhang Lu nyter stor aksept i Kina og spiller fast i China National Music Orchestra. Sin utdannelse har hun fra China Conservatory of Music i Beijing.

Mandag ble det igjen oppretta normale diplomatiske forbindelser mellom Kina og Norge etter seks år med et kjølig klima. Denne konserten ble ei fin lita markering i Tromsø av det gjenfunne vennskapet mellom våre to land.

Lange tradisjoner

Instrumentet hun trakterer kalles guzheng, og har sine røtter helt tilbake til Qin-dynastiet, 2500 år tilbake i tid, og har inspirert mange av de andre asiatiske land med nært beslekta instrument, som det japanske koto, koreanske gayageum og vietnamesiske dàn tranh.

Også mye av musikken som ble presentert har lange tradisjoner. Med andre ord fikk vi oppleve en konsert som tok oss langt av gårde – både i tid og rom.

Magi

Noe av magien i musikken ligger i nettopp dette. Men den kan ikke frembringes uten en god musiker.

Guzheng er et zither-lignende instrument med 21 strenger. Det spilles plassert på et bord eller stativ. Det spilles med plekter på fire av fem fingre på hver hånd. Uttrykk og klang kan på mange måter minne om harpe.

Gjennom å trykke ned strengene bak stolene som bestemmer strengenes lengde, kan musikeren også skape vibrato eller glissando i musikken.

Og Zhang Lu spiller det med en imponerende teknikk. Musikken er ofte virtuos med stor dynamikk, der den beveger seg fra det poetiske og nesten melankolske til det sprudlende og gledesfylte. På et par av musikkstykkene får Zhang Lu også hjelp fra den tromsøbosatte russiske pianisten Ekaterina Isayevskaya.

DUO: I noen av musikkstykkene medvirka også Ekaterina Isayevskaya på piano sammen med Zhang Lu.