Grand-direktør Geir Blichfeldt har størst grunn til å slå seg på brystet. Han opplevde at åtte av ti senger ble solgt i fjor. Det er en kolossal økning fra 2015 da belegget "bare" var på 63 prosent.

Direktør Geir Blichfeldt sammen med hotellsjef Maria Kristiansen. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

– I vår holdt vi stengt på grunn av hotellstreiken og året før tok vi juleferie. Det virket selvsagt inn på tallene som vi uansett er godt fornøyd med.

– Kort sagt ble utviklingen betydelig bedre enn forventet. Julemåneden alene ga oss en beleggsprosent på hele 84,1. Det er nesten ikke til å tro, sier Blichfeldt.

Betydelig dupp

Direktør ved Smarthotel, Rune Nilsen, er en annen som føler at ting går rette veien:

– Vi var i drift våren 2013. I løpet av det neste året, kom det over tusen nye rom i byen. Det ble da en betydelig dupp for samtlige. Nå ser vi at det som har vært overkapasitet, er i ferd med å bli absorbert. Derfor fikk vi en oppgang – fra beskjedne 47 til 66 prosent, sier Nilsen.

Smart-sjefen sier at det først og fremst er såkalte avtalekunder som utgjør størstedelen av økningen.

– I forbindelse med kapasiteten, vil jeg nevne at Scandic Hotel nå er ute av bildet. De hadde 147 rom og var en konkurrent i markedet. Nå blir disse gjestedøgnene fordelt på oss andre – noe som vil gi ytterligere vekst, tror Rune Nilsen.

Langtidsavtaler

Eier av Amalie Hotell, Tor-Ragnar Fjeldstad, bruker ordet heldig når han skal beskrive fjoråret:

– Vi endte på 69 prosent – takket være to langtidsavtaler på våren og sommeren. Det var snakk om en stor gruppe arbeidere som bodde hos oss i flere uker av gangen. Det ga gode tall i en ellers stille periode for næringen, sier hotellnestoren i Sjøgata.

Startet renoveringen

Også Saga-direktør Tore Pettersen nærmer seg 70 prosent på sitt hotell.

– I første halvår valgte vi å renovere hele toppetasjen – noe som reduserte kapasiteten med ti prosent. Likevel fikk vi en økning – fra 66,7 til 68,5 prosent i fjor.

– Ser vi fremover, er første kvartal for vårt vedkommende lovende. Men uten å svartmale situasjonen, vil jeg minne om at hver tredje seng sto urørt i fjor.

– Det betyr at næringen fortsatt har utfordringer. Vi må få tilbake sommertrafikken og kurs- og konferanseaktiviteten – noe som tidligere var viktig i forhold til beleggstallene og økonomien. I denne sammenhengen må vi tenke helhetlig og være bransjerettet, sier Pettersen.

Leder for Sydspissen Hotell, Kristin Jensaas, melder om et byks på nesten ti prosent – til 61,5 prosent.