I 2016 innførte det daværende byrådet 12 faktureringer av eiendomsskatten i året.

Etter kun ett år med ordningen, er kommunen nå gått tilbake til å fakturere to ganger i året.

– Mindre arbeid

Helge Hartvigsen er tjenesteleder i Tromsø kommune. Han forteller at kutt i fakturering vil innebære endringer for finansavdelinga.

– For oss betyr det vesentlig mindre arbeid. Vi får ti færre faktureringer i året. Den tiden kan vi nå bruke på å behandle kundehenvendelser. Vi har hatt relativt lang responstid i 2016. Den håper vi vil gå ned nå, forklarer han.

Sparer penger

Hartvigsen forteller at færre fakturaer ikke bare betyr mindre regninger for innbyggerne, men også mindre utgifter for kommunen.

– Vi har ikke regnet nøyaktig på hva vi kommer til å spare på faktureringene, men vi kan gjøre et grovt anslag. En ting er porto og konvolutter, men også elektronisk faktura har elektronisk porto. Nå sender vi ut 230.000 til 250.000 færre fakturablanketter.

– En papirfaktura koster 5,60 kroner å sende, mens en elektronisk koster 2,40 kroner. Jeg har ikke oversikt over forholdstallet, men grovt anslått kan vi anslå at vi sparer 850.000 kroner i rene utlegg. Altså porto, blanketter og transaksjonsgebyrer. Da tar jeg ikke hensyn til arbeidsbesparelser, som trykk, pakking og bokføring. Vi har ikke tall på de besparelsene, men det er klart det blir mindre arbeid. Så er spørsmålet om vi klarer å hente ut noen gevinst, sier Hartvigsen.

Ekstra stilling

I mars i fjor ble det opprettet en ny stilling for å håndtere det økte faktureringsnivået i finansavdelinga i kommunen. Nå er faktureringsnivået tilbake til 2015-nivået, og Hartvigsen vet ikke hva som skjer med den opprettede stillingen.

– Vi vil slite med merarbeidet av den økte faktureringen langt inn i 2017, så da kommer ekstra ressurser godt med. Vi er i en fase der det skal omorganiseres, og denne stillinga vil sammen med de andre stillingene i avdelinga være en del av omorganiseringspotten.

Administrasjonssjefen: – Ingen problem

SPARING: Administrasjonssjef Britt Elin Steinveg forteller at færre fakturaer betyr mer klingende mynt i kommunekassa.

Administrasjonssjef Britt Elin Steinveg mener den ekstra stillingen ikke byr på problemer

–Vi har såpass høy «turnover» av ansatte i kommunen, at det ikke blir noen problem med den aktuelle stillinga du spør om. Vi er også i en omstilling, og skal legge fram en ny organisasjonsmodell for kommunestyret i februar.

Hun forteller at trykkeriet også sparer penger på å gå tilbake til to faktureringer av eiendomsskatten i året.

– Vi har kuttet 1,2 millioner kroner i trykkeriutgifter som har blitt omdisponert til andre formål.

Steinveg mener kommunen må være villig til å prøve ut ulike løsninger, selv om de ikke lykkes.

– Selv om vi har økonomiske utfordringer, må kommunen utvikle seg. Det må være lov å prøve, og gjøre feil. Så lenge man lærer av det, så er det strålende, mener Steinveg.