I løpet av helgen ble det kjent at Mack mest sannsynlig forsvinner fra Remas butikkhyller rundt om i det vidstrakte landet. Det vekket et enormt engasjement i det nordnorske folket. Særlig i Troms, men også i Finnmark og Nordland. Det har mildt sagt stormet rundt dagligvarekjeden.

– Rema 1000 har de siste årene tapt markedsandeler fordi både Kiwi og Coop har lykkes med sine strategier. Sistnevnte har rendyrket det som tidligere var mange butikkonsepter, og gjøre det veldig godt nå. Rema var med andre ord nødt til å foreta seg noe, og da spesielt på innkjøpssiden. Dersom de skal fortsette å gi lavere priser, må de også få på plass lavere kostnader, sier Skallerud.

– Var "bestevennstrategien" nødvendige, og har de lykkes?

– Fra et økonomisk perspektiv er det de gjør fornuftig, men de har kanskje sett mot leverandørene og glemt kundene. Reaksjonene, som Mack-historien illustrerer, hadde de nok imidlertid ikke tatt høyde for.

Rokker ved identitetsbærer

Skallerud viser til at Mack er en identitetsbærer i Nord-Norge, ikke bare et bryggeri eller et varemerke.

– Når folk reagerer som de gjør, er det fordi Rema 1000 rokker ved noe grunnleggende og sterkt i folket. Noe mange kanskje ikke klarer å sette ord på, men som er en del av vår identitet, forklarer han.

Det er nok også grunnen til Mack har gått så sterkt ut – midt i en forhandlingsprosess.

– Det er nok for å vekke litt av det vi ser nå, dette forbrukeropprøret. Samtidig, om man ser på hvilke alternativ Mack hadde, altså å miste store deler av Rema 1000-butikkene, var det kanskje eneste mulighet. Dersom det hadde vært en åpning for Mack i forhandlingene, ville de nok ikke tatt like hardt i, sier professoren.

Forbrukermakta

Som en følge av konflikten mellom Rema 1000 og Mack, har flere forbrukere meldt at de vil boikotte dagligvarekjeden.

– Forbrukermakta, og slike forbrukerboikotter, har vanligvis liten påvirkningskraft i slike prosesser, men her tyder mye på at Mack og forbrukerne har lykkes.

Mandag ettermiddag, like før forhandlingsmøtet mellom Mack og Rema 1000 i Oslo, gikk nemlig Rema ut og tilbød Mack hele Nord-Norge – dersom de ønsket det.

– Det viser at Mack er et svært sterkt varemerke og en del av identiteten, og at boikottrusselen fungerer.

Kan påvirke lønnsomhet

Skallerud forteller at debatten rundt Mack – og de andre bryggeriene rundt om i landet, hvor reaksjonene fra forbrukerne har vært lignende – kan få store omdømmemessige konsekvenser for Rema 1000.

– Omdømmemessig er ikke dette bra for dagligvarekjeden. Hvis det i neste omgang gjør at folk i mindre grad handler i deres butikker, påvirker det omsetning og kanskje lønnsomhet i siste instans, sier han.

Også dobbeltkommunikasjonen fra Rema 1000 spiller inn på omdømmet deres.

– Bestevennstrategien er et forsøk på å redusere antallet leverandører og øke stordriften, og på så måte spare penger. Samtidig går de ut og sier at de vil endre på at det er et fåtall store aktører som dominerer i butikkhyllene ved å rydde plass til mindre, lokale leverandører. Det er dobbeltkommunikasjon forbrukerne har gjennomskuet.

Lurt av Mack

Skallerud medgir at Mack har håndtert situasjonen svært klokt sett fra et markedsføringsperspektiv.

– Man sier at jo at redaksjonell omtale er mye mer verdt enn betalt annonsering, særlig for dem som er forhindret av lovverket fra å reklamere. Det er ingen tvil om at dersom helgens skriverier omsettes til reklamekroner, så utgjør det millioner.

– Samtidig spiller de på en megatrend i markedet: Dette med lokale og kortreiste varer. Det er noe som opptar flere og flere, nettopp fordi mange har råd til å betale litt ekstra for det. Det er dog ikke sagt at det er dette segmentet Rema 1000 nødvendigvis henvender seg til. Det vil selvsagt være folk som ennå går på Rema 1000 for å handle billige varer.