– Til nå har lanseringen av Rema sin app vært sett på som en egenbejublet og troskyldig gimmick eller morsomhet. Det er den ikke lenger, sier Kjell-Olav Nilsen, gründeren bak Arctic Mascot, som produserer blant annet spill, leketøy og papirvarer.

Rema 1000 har nemlig tatt et vesentlig og formelt skritt videre for å utnytte og holde andre unna bruken av bokstaven «Æ». I Patentstyrets database fremkommer det nemlig at dagligvarekjeden har søkt om enerett til bruk av de nye «Æ»- og «æ»-logoene i merking av tjenester og produkter.

Nilsen har selv nettopp vært gjennom en varemerkestrid, hvor det svenske selskapet Arctic Paper Grycksbo AB ville nekte han bruken av ordet «arctic» i merking av produkter og tjenester. Her vant Nilsen.

– Spiller på identitetsmerke

Man kan i dag søke om registrering av enten rene figurmerker (logoer), ordmerker (slik som for eksempel Freia, journ.anm.) eller en kombinasjon av de to. Rema har søkt om sistnevnte. Dette innebærer at som de ønsker vern for enhver utforming av merket for varer og tjenester av samme eller lignende slag som deres merke er registrert

– Hvis Patentstyret godkjenner merkene vil de få enerett på bruken av «Æ»-en deres på varer og tjenester i stort omfang. De har søkt i alle interessante kategorier, noe som innebærer svært mange produkter og tjenester, sier Nilsen, og fortsetter:

– Det Rema gjør er å spille på en av de viktigste identitetsmerkene i Nord-Norge, bokstaven «Æ». Det de gjør er ikke bare å bruke det, men også hindre andre fra å bruke det samme. Tenk om Norgesgruppen eller Coop søkte på pronomenet «Jeg». Det ville nok skapt reaksjoner, men fordi dette ligger litt unna Oslo, slipper Rema billig unna.

Ikke enerett på bokstaven

Dersom dagligvarekjeden får godkjent søknaden, betyr det imidlertid ikke at de får enerett til bruken av bokstavene «Æ» og «æ».

– De har søkt om å få bruke et figurmerke for enkelte varer og tjenester. Det medfører ikke enerett til bruk av bokstaven, verken stor eller liten. Dersom vi godkjenner søknaden, er det er selve figurmerket, altså den figurative utformingen på Æ-en, de får enerett på, sier avdelingsleder for marked og informasjon i Patentstyret, Otto Scharff.

Ifølge Scharff vil for eksempel aktører som legger seg tett opp mot logoen i form og farger, kan det ansees som snylting på varemarkedet.

– Men det må vurderes fra sak til sak, understreker avdelingslederen.

Protesterer mot registrering

I 2013 forsøkte Said Aronsen Moudrik fra Oslo å registrere «Æ» som kombinert merke, da med bokstaven innlemmet i et blått kvadrat. Søknaden ble forkastet av Patentstyret. Nå har Moudrik formelt protestert mot Remas søknad.

– Jeg mener dette er en identisk søknad som min innleverte og jeg fikk avslag med begrunnelsen at det ikke ville være mulig å registrere en enkelt bokstav som et varemerke, skriver han til Patentstyret.

I avslaget fra Patentstyret bemerket det imidlertid følgende:

– For øvrig er vi på det rene med at det finnes flere kombinertmerker i registeret som inneholder én bokstav, hvor bokstaven ikke har vært vurdert som særpreget, men merket har ellers inneholdt figurative elementer som har tilført merket særpreg.

– Et tyveri

– ET TYVERI: Gründer Kjell-Olav Nilsen, som selv nettopp har vært gjennom en varemerkestrid, reagerte med vantro da han så at Rema 1000 søkte registrering av «Æ»-logoen som varemerke.

Patentstyret viser til at det er figurelementenes påvirkning av helhetsinntrykket som er avgjørende, men bemerker samtidig at det har skjedd en praksisendring som har ført til at vurderingen av merker som består av uregistrerbar tekst og ett eller flere figurative elementer har blitt strammet inn i Norge.

– Det må foretas en konkret vurdering av om den figurative utformingen kan tilføre merket det nødvendige særpreg, skriver de videre.

– Det skal bli interessant å se hva Patentstyret lander på. Faktisk er det Patentstyret som kan komme til å redde et av de største identitetsmerkene for Nord-Norge hvis de avslår Remas søknader, sier Nilsen, som selv bruker «Æ» som merke på en av figurene sine, kommenterer Nilsen.

– Bokstaven «Æ» hører hjemme i Nord-Norge, og for meg er varemerkesøknadene fra Rema og konsekvensen av en godkjennelse å sammenligne med et tyveri av den nordnorske identiteten, legger han til.

Ikke fått svar

Patentstyret opplyser at Rema har søkt om fremskyndet behandling av søknadene deres, og at det vil foreligge en avgjørelse ganske snart.

iTromsø har bedt om kommentar på saken fra Rema 1000, men har så langt ikke fått svar.