Det splitter nye, og tromsøbaserte treningsmerket, Bara Sportswear har akkurat sendt ut sine første produkter til kundene. I desember var det mulig å gjøre forhåndsbestilling på det nordnorske treningstøyet, og nå er merket i gang for fullt.

Det er den tromsøbosatte harstadværingen, Regine Finjord, som står bak merket. Hun henter inspirasjon fra den arktiske naturen. Etter flere år med research på hva skandinaviske kvinner ønsker av treningstøy, har hun nå endelig kunnet lansere.

– Det begynte da jeg var 18 år gammel. Jeg har trent hele livet, og da var det mye mindre treningstøy på markedet enn i dag. Det var en del treningstøy som jeg så for meg, som ikke fantes og jeg begynte å tegne litt for hånd, forteller hun.

I tillegg til ønsket om å finne treningstøy med perfekt design og passform, lå mye av motivasjonen også i å skape noe selv.

– Jeg har alltid hatt et ønske om å starte noe fra bunnen av, sier hun.

Aktive kvinner

Selv har Finjord god kunnskap om aktive, skandinaviske kvinner. Hun jobber til daglig som personlig trener ved Evo Fitness og møter sporty kvinner hver dag.

– Da ideen dukket opp bodde jeg i Oslo og var mye i treningsmiljøet. Jeg snakket med mange som også mente det var behov for mer treningstøy. De designene og mønstrene man ønsket, fantes ikke. I tillegg handlet det også om passform.

Etter at ideen kom til henne, har Finjord brukt de siste tre årene på å bestille prototyper, teste ulike fabrikker og rett og slett lete etter det hun selv mener er det perfekte treningstøyet.

– Jeg har også fått hjelp fra samboeren min. Uten han hadde jeg ikke klart å lansere nå. Jeg tror ikke folk forstår hvor mye arbeid det er, sier hun.

Alle kostnader med merket har Finjord dekket fra egen lomme.

– For det første hadde jeg litt penger igjen fra konfirmasjonen min. Dessuten har jeg hele tiden jobbet ved siden av studiene. Det har ikke vært mye tid til å slappe av.

Inspirert av naturen

Alt av arbeid gjør hun og samboeren. De lager designene, står for markedsføringen og sender ut varene.

– Jeg har drevet med Instagram i mange år, og den personlige profilen min har 23.000 følgere. Jeg har lært mye om markedsføring gjennom det. Samboeren min har blitt veldig flink i Photoshop. Jeg har mange ideer i hodet, og han klarer å skape det jeg formidler, forteller hun.

Treningsklærne er inspirert av nordnorsk natur, både i designene og i navnene.

– Jeg er en friluftsperson. Vi har flott natur, og jeg ønsket å få det fram i klærne. Utfordringen har vært å lage design som passer med norsk natur, men som også er moderne. Vi selger i hovedsak til kvinner mellom 15 og 40 år, og klærne skal ikke se ut som noe fra en turistbutikk, understreker Finjord.

Hun håper også at treningsklærne blir tatt med ut i naturen, og at de møter de nordnorske behovene.

– Nå har vi sendt ut de første varene og har allerede fått flere bestillinger. Jeg er nervøs, og håper folk liker klærne like godt som jeg gjør. Vi drømmer om å etter hvert kunne starte opp kontor og lager i Tromsø, og få flere ansatte, sier Finjord.

– Selv om det er litt dyrere å drive fra Nord-Norge, for eksempel når det kommer til post, er det dette som er drømmen. Vi har troa på at dette kommer til å fungere.