Bredrup hevder nemlig at ut fra de målsettingene dagligvarekjeden satte for bryggeriet da de inngikk en avtale i fjor, har Mack levert tre ganger så godt som forventet.

– At de nå i ettertid ønsker å marginalisere våre resultater er skuffende. Det er mulig det er «peanuts» for dem, men for oss er det selve livsgrunnlaget, sier Bredrup.

Administrerende direktør for kategori og innkjøp i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg, ønsker ikke å kommentere saken da iTromsø spør hvilke målsettinger kjeden hadde for Mack, og hvorvidt det stemmer at de leverte langt over målene.

– Hevet prisene med god grunn

Mandag møttes Mack- og Rema 1000-ledelsen rundt forhandlingsbordet i Oslo. Der ble klart at bryggeriet og dagligvaregiganten vil fortsette dialogen for å forsøke å få en avtale på plass, til tross for at avstanden mellom partene fremdeles er stor.

– Det ble forut for forhandlingene trukket fram at dere hevet prisen på produktene deres med 25 prosent, og at også dette bidro til steile fronter med tanke på å få på plass en avtale.

– Det stemmer at vi økte prisen, men Rema 1000 tok dette helt ut av sin sammenheng i mediene. Vi kom med prisøkningen etter at det ble klart at kjeden kun ønsket 10 prosent av vårt vareutvalg i butikkene i Troms – og nå Finnmark og Nordland også. Det var eneste måten vi kunne drive forhandling på da vi fikk beskjed om at store deler av produktene skulle elimineres fra hyllene. Det var den eneste måten vi kunne si fra om at vi var uenige, svarer Bredrup.

Heller ikke her ønsker Lindberg og Rema 1000 å kommentere Bredrups utspill.

Forståelse for strategien

Mack-direktøren understreker at bryggeriet er av den oppfatning at kjeden kutter Carlsberg Groups konkurrenter for å sikre seg svært gode betingelser fra den danskeide bryggerigiganten.

– Men står ikke Rema 1000 fritt til å velge hvem de skal samarbeide med? Og gir det ikke mening å gjøre som Rema, dersom målet nettopp er å være best på pris?

– «Bestevennstrategien» er effektiv og fornuftig fra et rent kommersielt ståsted, dersom en bare er opptatt av å oppnå laveste mulige pris. Men dette handler også om valgfrihet for konsumentene, og ikke minst ærlighet. Jeg mener Rema 1000 bør si det som det er, og være ærlige om konsekvensene deres strategi medfører for leverandørene, istedenfor å fremstille det som om de nå satser stort lokalt og rydder plass til små, lokale produsenter, sier Bredrup.

Fortsetter dialog

KOMMENTERER IKKE: Rema-direktør Lars Kristian Lindberg ønsker ikke å kommentere noen av utspillene eller påstandene til Mack-direktøren. Han understreker at partene er enige om å fortsette dialogen direkte og at han ser fram til møtene fremover.

Professor ved UiT–Norges arktiske universitet, Kåre Skallerud, trakk i et intervju med iTromsø også fram det han mente var dobbeltkommunikasjon fra dagligvarekjeden. Noe han mente var lett å gjennomskue.

Lindberg ønsker heller ikke å kommentere dette, men sier at Mack er en viktig lokal leverandør for dem og at deres ønske er å tilby deres produkter i Nordland, Troms og Finnmark.

– Vi er enige om å fortsette dialogen direkte og ser fram til møtene fremover, konstaterer Rema-direktøren.