– Vi faser inn systemet fra skolestart i høst, og da vil ikke bare fylkeshuset og Tannbygget i Breivika ha parkeringsavgift. Samtlige fylkeskommunale bygg vil omfattes av ordningen, sier fylkesråd for plan og økonomi, KrFs Gerd Hetland Kristiansen.

Videregående skoler får avgift

Fra før har de videregående skolene vært fritatt fra parkeringsavgift

MILJØTILTAK: Ifølge fylkesråd for plan og økonomi, Gerd Hetland Kristiansen, er innføringen av parkeringsavgift ikke et økonomisk, men et miljømessig tiltak.

– Vi endrer dette slik at også der må man betale 60 kroner dagen, sier Kristiansen.

Hvorvidt både elever og ansatte skal betale er imidlertid ikke endelig avgjort.

Fram til skolestart skal fylkesrådet bli enige med seg selv om parkeringsavgiften skal omfatte samtlige.

Uavklart om elevparkering

– Vi skal se nærmere på det. En ting vi må tenke nøye på er om elever, som fram til de er 18 ikke kan kjøre bil, trenger avgiftsfritak, sier fylkesråden.

Med andre ord: at elevene skal ha gratis parkering fra den dagen de blir myndige er langt fra sikkert.

Ifølge Kristiansen er ikke parkeringsavgiften et såkalt fiskalt tiltak, det vil si at det kun innføres for å hente inn inntekter.

Miljøvennlig

– Det er først og fremst et miljøtiltak som skal stimulere til å ikke bruke bil til skolene. Derfor skal eventuelle inntekter fra ordningen pløyes tilbake til grønne tiltak som skal gjøre det lettere å reise miljøvennlig, sier Kristiansen.

HALV PRIS: Elbiler vil få halv parkeringsavgift ved de fylkeskommunale byggene.

Beregninger viser at det kan dreie seg om så mye som åtte millioner kroner dersom parkeringskapasiteten blir utnyttet til fulle.

– Det kan dreie seg om innkjøp av elsykler, bedre sykkelfasiliteter på skolene og andre lignende tiltak, sier Kristiansen.

Skolene skal ikke belastes

– Skolene er i hvert fall positive til at man nå får regulert parkeringene på en bedre måte, sier fylkesråden.

Det har tidligere vært gjort forsøk med parkeringsavgifter ved videregående skoler, men dette har falt i fisk. Kostnadene for å kreve inn parkeringsavgifter har vært høyere enn inntektene, og skolene har blitt belastet for underskuddet.

Tromsø parkering overtar

– Nå vil det vil fungere helt motsatt. Skolene skal ikke ha noe med parkeringen å gjøre. Det vil være Tromsø Parkering som har driftsansvar, nettopp for at skolene skal slippe, sier hun.