Etter renoveringen av Tromsøysundtunnelen, fungerer ikke lenger FM-nettet i Sentrunstangenten, Langnestunnelen og Breivikatunnelen. Det skyldes at det nye og gamle systemet ikke kommuniserer med hverandre.

Million­kostnader

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Tore Nyberg, sier at det var kostnadene på mellom en og to millioner kroner som til slutt ble avgjørende.

– Dersom FM-nettet skulle oppgraderes, ville det arbeidet uansett ikke vært ferdig før i juni. Da er det bare noen måneder til DAB-nettet kobles inn.

Nyberg ser at muligheten til å varsle bilister om eksempelvis ulykker er blitt redusert.

Muligheten borte

– I de nevnte tunnelene var det NRK P1 som kunne benyttes. På kanalen var det mulig å sende ut viktige veimeldinger. Nå er den muligheten borte.

– Biler med DAB-radio får imidlertid informasjonen, presiserer han.

Tore Nyberg viser til Nordland og ber tromsøbilistene om å vurdere overgangen til DAB.

– Nordlendingene var tidlig ute da det ble kjent at FM-nettet skulle bort. Derfor oppfordrer vi tromsøfolk til å gjøre det samme.

Ikke rett bruk

Nyberg sier at det ligger en totalvurdering bak avgjørelsen.

– Vi vurderte saken dit hen at å bruke et millionbeløp for noen måneder med FM-nett, var feil bruk av penger.

Samtidig tar han selvkritikk på at ikke tromsøbilistene er informert om situasjonen:

– Vi burde ha gått ut og opplyst om FM-kuttet i tunnelene, men tror likevel at sikkerhetsaspektet er tilfredsstillende, sier Tore Nyberget.

Politiet har nødnett

For blålysetatene er ikke fraværet av FM-nettet av betydning.

Ordensavdelinggsjef Hans Martin Moen sier at når det gjelder nødetatene, fungerer nødnettet – et digitalt samband – i tunnelene.

– Vi har derfor ikke problem med å kommunisere, verken med hverandre eller internt. Beredskapsmessig er dette bedre enn det gamle systemet, og vi er fornøyde, presiserer Moen.

Når det gjelder FM-nettet i Troms, stenges det 13. desember i år.