Lenning har vært rektor på Mortensnes skole siden 2002, etter 11 år som lærer. Da han nylig ble ansatt i den nyopprettede, treårige prosjektstillingen som mobbeombud, tok 51-åringen et valg.

– Etter å ha gjort en vurdering, sa jeg opp rektorstillingen. Det satt langt inne. Det har vært en god arbeidsplass, men nå lukkes en dør i mitt liv.

Lenning blir landets femte mobbeombud. Etter å ha hatt ansvar for 290 elever på Mortensnes skole, vil han som mobbeombud får ansvar for 28.000 elever i alderen 6–19 år i Troms fylke.

Med utgangspunkt i tall fra den siste Elevundersøkelsen som ble offentliggjort i VG for noen dager siden, blir rundt 1.400 Troms-elever mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere.

– Tallet er altfor høyt. Tall er viktig for å ha perspektiv på mobbeproblemet, og for dem det gjelder. Mobbing er et tema som skaper følelser og oppmerksomhet. Det er få ting som berører oss så sterkt som når barn eller unge kommer hjem og ikke har det bra. Det er veldig tøft, det preger en familie og er noe vi er nødt til å håndtere, sier Lenning.

På landsbasis svarer 6,3 prosent at de blir mobbet, enten av medelever, voksne på skolen eller digitalt av medelever. 70 prosent av elevene som blir mobbet ofte, svarer at de blir kalt for stygge ting og ertet på en sårende måte. 46 prosent blir holdt utenfor og baksnakket, mens 23 prosent av elevene som opplever seg mobbet, svarer at de utsettes for fysisk mobbing, skriver VG.

– Antallet elever som blir mobbet har holdt seg stabilt de siste årene. Det tyder på at det er ingen grunn til å ta lettere på oppgaven, spesielt med tanke på de nye mobbearenaene på sosiale medier.

Mobbing har vært et tema som har engasjert det påtroppende mobbeombudet i mange år, og er grunnen til at han søkte stillingen.

– Det har lenge stått mitt hjerte nært, å se hvordan mobbing påvirker barn og unge, at de ikke har det bra. Som mobbeombud kan jeg fordype meg mer i problematikken, og jeg får en ny arena å jobbe med det på. Jeg hadde en bistilling i Utdanningsdirektoratet hvor jeg reiste rundt til flere norske kommuner for å jobbe med læringsmiljøet. Det er viktig med kunnskap, men vi trenger handling. Det er ikke nok å bare snakke om mobbing. Det er viktig å holde det på dagsorden, for å hjelpe dem som sliter.

På Mortensnes skole har de lenge tatt mobbing og læringsmiljøet på alvor. De har hatt det høyt på dagsorden siden 2008 gjennom et prosjekt om sosial kompetanse, med nøkkelord som empati, selvkontroll, ansvarlighet, samarbeid og selvhevdelse. Prosjektet har også blitt lagt merke til nasjonalt.

– Det ble nevnt av Ludvigsen-utvalget (utredning om fremtidens skole, red.anm.). De siste årene har vi innført en ordning hvor lærerne håndhilser på elevene når skoledagen begynner. Et håndtrykk og øyekontakt gir mye feedback om hvordan elevene har det, sier Lenning.

– Til tross for at norsk lov fastslår at alle elever skal ha de godt på skolen og ulike antimobbeprogram, så ser det ikke ut til at mobbing lar seg utrydde?

– Et program i seg selv er bare et papir, vi må ha handling. Mitt mantra er at det er det daglige møtet mellom oss voksne og elevene som er avgjørende. Vi må bry oss, det gjelder ikke bare lærere og rektorer, alle voksne med barn og unge rundt seg må være sitt ansvar bevisst.

– Har du gjort deg noen tanker om hvorfor noen blir mobbeofre og andre mobbere?

– Det er et stort spørsmål og det er ofte uforutsigbart. Makt er et nøkkelord. Den som plager og mobber vet ofte ikke andre måter å ta kontroll på. De kan ha en type adferd som er veldig synlig, og de fryser ut noen for å oppnå egen vinnings skyld. Allerede i barnehagen kan man se tegn på at barna setter verdi på hverandre, gjennom for eksempel måten de lar andre få låne leker på. Vi tenker på bestevenn som på noe fint og flott, men i det øyeblikket noen er en bestevenn, er det andre som ikke er det. Det er noe vi voksne må ha i bakhodet når barna sier hvem de har som bestevenn.

– Er det holdepunkter for å si at det er sammenheng mellom mobbing og frafall i den videregående skole?

– Det er et område det må ses nærmere på. Det finnes ingen tall, men jeg tror det er en sammenheng mellom mobbing og utenforskap, og frafall. Dersom man har blitt vant til å bli utestengt, vil det forsterkes. Det er også en grunn til at jeg søkte jobben, jeg vil se hele skoleløpet i sammenheng. Mobbing er et problem man må se i det lange løpet.

Jon Halvdan Lenning er bevisst på at hans rolle blir annerledes enn det systemet som finnes i dag når elever opplever mobbing.

– Det som er bra med stillingen er at det er et lavterskeltilbud. Mammaer og pappaer til elever som kommer hjem og ikke har det bra, kan gå til rektor og skolesjef. Dersom ikke noe skjer kan man klage til Fylkesmannen, som forholder seg til en lovtekst og sjekker om et enkeltvedtak er oppfylt. Min rolle blir å være i mellomrommet til dagens system. Jeg skal være en nettverksbygger, støttespiller og samtalepartner for den enkelte, ikke en instruksjonsmyndighet. Og jeg kommer til å gi klare meldinger til skoler, politikere og andre når planer og ord mangler tydelige handlinger.

5 kjappe:

Hvor går din drømmeferie?

- Jeg liker å reise og oppleve ting utenfor allfarvei. I fjor sommer hadde vi en kjempeferie da vi reiste ei uke med kanalbåt i England. Vi hadde med sykler og kunne stoppe der vi ønsket.

Hvordan er dine medievaner?

- Jeg er heldigital. Det siste avisabonnement ble sagt opp i høst. Jeg leser alle typer saker, også på internasjonale medier.

Hvem er ditt forbilde?

- Jeg har mange forbilder. Jeg blir imponert over folk som bruker sin personlighet for å hjelpe andre. Min far var en sånn person.

Hva er du mest stolt over?

- Hun jeg bor sammen med og har vært gift med i 33 år, og våre to flotte barn. Jeg er også stolt over arbeidsplassen min, og når folk man snakker med får det litt bedre etterpå.

Hva er ditt livsmotto?

- Kvaliteten på møtet mellom mennesker. Kong Harald sa noe veldig fint da han siterte Pippi Langstrømpe i sin nyttårstale: «Den som er veldig sterk, må også være veldig snill».

Tre om Lenning:

Anne Høydal, ektefelle:

anne høydal

– Han er en mann det ikke går mange av på dusinet. Han er ekstremt omsorgsfull, strekker seg langt for at alle andre skal ha det bra og setter alle andre foran seg selv. Han har et engasjement for elever og jobben som er formidabelt. Han har et stort engasjement for fotball, og som Liverpool-tilhenger brenner han for laget. Det er en lidenskap hvor han får vist andre sider ved seg selv.

Anita Nygaard, tillitsvalgt/lærer:

anita Nygaard

– Det har vært en fantastisk reise med Jon Halvdan. Han har gode lederegenskaper, og som klubbleder vil jeg på vegne av kollegiet ønske han lykke til i den viktige jobben han skal ta fatt på. Som mobbeombud er han rett mann på rett plass. Han har i alle år praktisert stor medbestemmelse, møter alle folk på sitt nivå, har stor empati og kan balansekunsten å si ifra når det er nødvendig.

Ørjan Sandberg, venn:

ørjan Sandberg

– Vi har kjent hverandre siden jeg jobbet som vikarlærer på Mortensnes skole for 25 år siden. Han er en person som er utrolig lett å like, og jeg har aldri hørt noen si noe ufordelaktig om ham. Da han søkte stillingen var jeg sikker på at han kom til å få den, Stillingen er skreddersydd for ham. Vi er begge Liverpool-fans. Når vi ser laget spille er det de eneste gangene i livet jeg opplever han som herlig usaklig. Det er en nesten befriende opplevelse.