Nav-kontorene i enhver kommune drives av både kommunen og staten. Derfor får de to budsjetter, ett fra hver av dem. Leder for Nav Tromsø, Geir Jakobsen, forklarer at kontoret i Tromsø fikk et budsjett fra Tromsø kommune på 95 millioner kroner i 2016.

Jakobsen opplyser til iTromsø at budsjettet ble overforbrukt med 7,8 prosent, altså brukte Nav Tromsø 7,41 millioner kroner mer enn budsjettert fra kommunens side.

Flere trengte hjelp

– Vi får et budsjett i januar hvert år hvor det legges til grunn hva vi tror vi vil bruke i løpet av året. Det er selvsagt greit hvis alt er forutsigbart, men dette er penger som går til de svakeste i samfunnet. Det betyr at det er vanskelig å ha en millimeterpresisjon når det kommer til å hjelpe disse menneskene, sier Jakobsen.

– Det som skjedde i fjor var at det var flere mennesker som banket på dørene våre og som hadde behov for bistand enn det vi hadde trodd, utdyper Nav-lederen.

Han forklarer videre at dette ikke er uvanlig ved et Nav-kontor.

– Det skjer i svært mange kommuner, og det har skjedd i Tromsø flere ganger tidligere at vi har måttet justere budsjettene og har hatt overforbruk.

Ser alvorlig på saken

Administrasjonssjef Britt Elin Steinveg i Tromsø kommune omtaler overforbruket hos Nav Tromsø som alvorlig.

– Jeg tenker at situasjonen her er alvorlig. Vi har igangsatt et kontrollarbeid for å bringe på det rene hva som har skjedd, fordi det skal ikke gå an å overforbruke med en så stor andel. Det er helt uakseptabelt at man går utenfor budsjettet. Man må forholde seg til rammene man får. Vi jobber på alle fronter nå for å få kontroll på budsjettet og for å forhindre at slikt skjer igjen.

På spørsmål om overforbruket får konsekvenser, svarer administrasjonssjefen at kommunen først må finne ut hva som har skjedd og hvorfor det ikke har blitt oppdaget tidligere.

– Vi er i ferd med å gå inn i detaljene for å få kunnskap om hva som har skjedd og hva det dreier deg om. Vi vil finne ut av det, men inntil videre kan jeg ikke si så mye mer om saken, sier Steinveg.

– Beklagelig

Jakobsen sier det er beklagelig at Nav-kontoret ikke har klart å treffe på budsjettet.

– Det er skattepengene til innbyggerne i Tromsø vi bruker, og vi ønsker selvsagt å være nøkterne. Dette er ikke penger som har gått til champagne og kaviar, men som har blitt brukt til å hjelpe mennesker med å få tak over hodet, sier Nav-lederen.

Han utdyper overfor iTromsø at overforbruket i stor grad gikk til å dekke brukernes bokostnader, men også til å gjøre omstillinger i Nav-systemet for å kunne hjelpe brukerne å komme seg videre.

– Vi ønsker ikke å være en etat som kun har mannskap til å behandle og gi ut penger til folk. Vi ønsker å være så robuste at vi kan hjelpe folk over i en annen livssituasjon slik at de ikke lenger har behov for oss. Da må vi bruke mer penger på lønn til ansatte.

Mindre penger i 2017

– Får overforbruket noen konsekvenser?

– Nei, det er ingen som kan klandres for at dette har inntruffet. Når man driver sosial- og omsorgstjeneste i en kommune, så ligger det naturlig at budsjettet ikke kan beregnes på millimeteren, mener Nav-lederen.

I årets budsjett fra kommunen har Nav Tromsø fått fem millioner mindre enn fjoråret, forteller Jakobsen,

– Det er en forventning om at den måten vi nå jobber på gjør at færre vil trenge sosialhjelp, men det er ingen hemmelighet at vi tror det vil være krevende å oppfylle budsjettet for 2017. Vi vil følge med fortløpende hvordan utviklingen går, så får det bli opp til kommunestyret å gjøre justeringer av budsjettet gjennom året.