Timeregelen gjør at du som bilist kun betaler en gang dersom du passerer flere bomstasjoner i løpet av en time. Timeregelen ligger i bompengeforslaget fra administrasjonen. Dette er den samme regelen som kostet Bodø dyrt.

– I Bodø beregnet vi et inntektstap på 20 prosent som følge av timeregelen. Det reelle tapet var på 35 prosent, sier Monica Kolberg, rådgiver i Statens vegvesen.

Tapte over en million kroner i måneden

Timeregelen sto for det største inntektstapet i Bypakke Bodø.

– Vi hadde totalt et inntektstap på mellom 1 og 1,5 millioner kroner per måned i fjor, sier Kolberg.

Har lært av Bodø

Nå er altså den samme regelen en del av bompengefinansieringen her i Tromsø. Sjefingeniør i Statens vegvesen, Hans Richardsen, håper ikke det samme skal skje her. Han mener de har lært av det som skjedde i Bodø.

– Vi har lært av Bodø og er mer trygg på det vi gjør i Tromsø. Foreløpig har vi budsjettert med 45–50 prosent i inntektsfrafall på grunn av timeregelen. Å ikke ha denne regelen vil være urimelig mot bilistene, sier Richardsen.

Bilistene tilpasser seg timeregelen

Richardsen sier de ikke kan love at det samme ikke vil skje i Tromsø, men at budsjettet vil bli kvalitetssikret.

– I Bodø tilpasset bilistene seg timeregelen. Folk passet på å gjøre sine ærender innen en time så de kun betalte bompenger en gang. Tromsø og Bodø er ganske like. Begge byene har blant annet kjøpesentre som vil ligge innenfor bomringen. Derfor kan det samme skje her. Fasiten vet vi ikke før vi åpner. Budsjettet skal kvalitetssikres eksternt, og vi har en ganske god følelse på det vi opererer med som grunnlag nå, sier Richardsen.