Ragni Løkholm Ramberg (Ap) er leder for byutviklingskomiteen, og styringsleder for Tenk Tromsø som er et samarbeidsprosjekt mellom Tromsø kommune, Troms fylke og staten.

Hun forteller at til tross for det lite spennende navnet «bymiljøavtale», vil en slik avtale mellom kommunen og staten føre til en enorm opprustning av infrastrukturen i Tromsø.

– Gjennomfører vi dette blir det et av de største løftene for en by i Nord-Norge noensinne. Dette er kanskje det viktigste vedtaket i Tromsø på 30 år. Vi vil få en løft for fremkommelighet på åtte milliarder kroner, som innbyggerne utvilsomt vil merke.

«Metrobuss»

En forutsetning for å få på plass en bymiljøavtale, er at man har brukerfinansiering, i Tromsø foreslått i form av bompenger. Får man på plass avtalen vil man innføre «metrobuss» i Tromsø, som i praksis er en stor oppgradering av bussrutene i Tromsø.

– I dag er det enkelte bussruter som ikke er pålitelig. Særlig rute 33/34 som går nesten rundt øya, er altfor ofte forsinket. Det går ikke når folk er avhengig av buss for å komme på jobb. Vi har ikke behandlet bussbrukerne godt nok. Derfor vil vi langs strekningene mellom de store arbeidsplassene, altså Breivika, sentrum og Giæverbukta gå buss hvert femte minutt i rushtiden, og hvert tiende minutt ellers.

POLITIKER: Ragni Løkholm Ramberg (Ap) er komiteeleder for byutviklingskomiteen. Hun forteller at bompenger vil gi et enormt bussløft.

Ringrute

Også de utenfor Tromsø sentrum vil nyte godt av økte bussavganger.

– På innfartsholdeplassen på Kvaløya og i Tromsdalen vil det være gratis parkering, slik at folk kan kjøre dit og ta buss inn til byen. Da vil de heller ikke måtte kjøre gjennom bomstasjoner, forklarer Ramberg.

– Det blir ei ringrute rundt byen som knytter de sentrale handles- og arbeidsstedene. I tillegg vil vi kutte reisetiden for buss ved å ha flere kollektivfelt, gi busser prioritet i lyskryss og rundkjøringer. Det vil gi en mer presis buss, som går raskere og har høyere frekvens. Alt dette gjøres mulig på grunn av at vi skal innføre bompenger, sier hun.

Ingen vei går utenom

Ramberg forteller at det ennå er mye som skal på plass før kommunestyret er klar til å gjøre et endelig vedtak i juni. Hun er glad for at det så langt har vært nesten tverrpolitisk enighet om å innføre bompenger.

– Heldigvis begynner folk å bli mer vant til å møte en bom. Det er slik vi bygger veier i Norge. Også med Frp i regjering. sier Ramberg før hun siterer Trygve Gulbranssen:

– Sånn er det. Ingen vei går utenom.