– Grunnen til at vi landet på Selnes-alternativet var anbefalingen fra Statens vegvesen som var tatt med utgangspunkt i utredningene og de statlige kriteriene. Finansieringen av en slik forbindelse er ikke noe vi kan bære alene, det må gjøres i et spleiselag med staten, og da var Selnes det eneste reelle alternativet for en ny forbindelse innenfor overskuelig fremtid, sier ordføreren, og fortsetter:

– Å prøve seg på omkamp er en farlig vei å gå. Vi har veldig dårlig erfaring med det her i byen, og det som er fakta er at den nye veien i Ramfjorden hadde stått ferdig i 2017 om man ikke hadde tatt omkamp der.

Bymiljøavtalen nøkkelen

Selv om flere har spilt inn at det burde være mulig å finne alternative måter å finansiere forbindelsen på utenom en bymiljøavtale, skyter Røymo planene ned.

– Det som var utslagsgivende for oss i Arbeiderpartiet var da vi fikk avklart at staten selv tydelig avviste at en Håkøy-forbindelse kunne finansieres gjennom en bymiljøavtale mellom Tromsø og staten. Vi kunne selvsagt valgt å ta Kvaløyforbindelsen ut av pakken, og jobbet med å finne andre måter å finansiere den på. Staten og fylket har begrenset med penger til vei, selv om man i alle fall i teorien kan tenke at det går an å finne en måte å løse det på, sier Røymo og fortsetter:

– Situasjonen her er likevel at det ville blitt stilt spørsmål ved om en slik forbindelse, utenfor en bymiljøavtale, ville redusere mulighetene for byen å oppnå de målene staten har satt for miljøvennlige byer. Det kunne gjort det vanskeligere for Tromsø i selve forhandlingen om bymiljøavtale. Man vet aldri hvordan slike forhandlinger går, men det er nødvendig å være realistisk.

Forhandling kan starte allerede til høsten

Allerede i februar skal kommunestyre ta stilling til konseptvalgutredningen (KVU) til bymiljøavtalen, før regjeringen skal fremme innføringen av bompenger på Stortinget. Når det er gjort og rammen for NTP-en for Troms blir kjent, skal kommunen lage den endelige listen over hva de vil ha inn i avtalen og så starter forhandlingene med regjeringen.

– Den totale planen vil være klar tidligst høsten 2017, eventuelt i løpet av 2018 avhengig av når vi kommer i gang med forhandlingene om bymiljøavtalen. Vi ser for oss at vi er i gang for alvor i 2019, sier Røymo.