Troms Mobillett er en app man kan bruke for å kjøpe bussbilletter i Tromsø. Appen ble lansert i 2014, og siden da har en enkeltbillett vært gyldig i 90 minutter. Observante kunder vil ha merket at enkeltbillettene nå er kuttet til 80 minutter, det har ikke gått ut noen informasjon om dette.

Da iTromsø først tok kontakt med Troms fylkestrafikk fikk vi først beskjed om at varigheten på billetten var kuttet med ti minutter – og at dette var tilsiktet.

Visstnok har 80 minutter hele tiden vært den korrekte tiden, men trafikkselskapet har brukt over to år på å oppdatere dette i appen.

Skjedd en feil

FEIL: Kommunikasjonsrådgiver Silje Skog i Troms fylkestrafikk sier at kuttet er skjedd med en feil, og at det nå blir rettet opp.

I etterkant uttaler kommunikasjonsrådgiver Silje Skog at dette er feil.

– Det er skjedd en feil i en oppdatering av appen. Det skulle ikke gå fra 90 til 80 minutter, og vi vil rette opp i det nå. En gjennomsnittsreise på buss i Tromsø er på 20 minutter, og deretter har man 60 minutter på å gjøre en overgang, så dette har ingen praktisk betydning.

– Har det ikke en praktisk betydning for passasjerer at de får ti minutter mindre gyldighet på billetten?

– Ja, det har jo det i den forstand. Men som regel går overgangene mye raskere. Vi kommer til å rette opp, og vi fører det tilbake til 90 minutter. Dette er en feil, og det har ikke vært meningen å innskrenke noe. Vi har ikke fått noen tilbakemeldinger fra passasjerer på dette, og har ikke oppdaget det før nå. Er det noen kunder som ikke har rukket overganger på grunn av dette, så er det bare å ta kontakt med oss.

Lover å rette

– Dette er det motsatte av hva vi har blitt fortalt tidligere. Hva er det som egentlig ha skjedd?

– Jeg kan ikke svare for hva som har blitt sagt av andre, men feilen vil bli rettet opp.

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo har også sendt en sms hvor han opplyser om at dette skal ha vært en feil, som vil bli rettet opp i, og at billettene skal være gyldige i 90 minutter.