Leder i styringsgruppen, Ragni Løkholm Ramberg, sier at kostnadene er betydelige og alt annet enn hyggelige, men at det er lite Tromsø alene kan gjøre for å påvirke dem.
2 mill per bom
I utgangspunktet viser budsjettet at de årlige kostnadene per bomstasjon blir på 2 millioner kroner. Med 15 stasjoner som skal driftes i 20 år, ender summen på rundt 600 millioner kroner.
Parallelt skal tromsøbilistene legge igjen 4 milliarder kroner i bomavgift. I tillegg legger staten like mye i potten. Sånn sett skal det brukes 7,4 milliarder kroner på ønskede veitiltak i perioden.
Denne feilen koster Bodø en million i måneden – nå vil Tromsø gjøre det samme
Altfor mye
– Styringsgruppen har selvsagt et ønske om at utgiftene ikke blir så høye. Men vi har lagt oss på samme nivå som andre bomselskap.
– Når det er sagt, er det håp om at vi på sikt skal få et system hvor kostnadene blir betraktelig lavere. Men i dag prisen 2 millioner kroner for hver stasjon, sier Ragni Løkholm Ramberg.
Færre stasjoner
Gruppeleder i Tromsø Høyre, Erlend Svardal Bøe, sier følgende om kostnadsnivået:
– Det kan ikke være meningen at tromsøbilistene skal betale for administrasjon. Målet må være å få mest mulig vei for pengene.
– Når vi dessuten erfarer at man i Harstad – hvor kostnadssprekken nærmer seg milliarden – må øke satsene for å dekke ekstrautgiftene, må det grundig planlegging til før man vedtar noe som helst i Tromsø.
Administrasjonens innstilling til bompengeløsning er klar
Henter innspill
I Høyre vil lederen be om innspill fra medlemmene og behandle disse før vi kommer med en uttalelse om bompengeordningen.
– Men jeg kan allerede nå si at vi vil ha konkrete tiltak på bordet før ordningen innføres. Det ser vi på som en selvfølge – at tromsøbilistene får vite hva bompengene skal gå til. Det holder ikke å legge fram en "ønskeliste", presiserer Bøe.
Bommer ofte
Andre aktører iTromsø har snakket med, understreker at Statens vegvesen – som skal planlegge de ulike veitiltakene – ikke akkurat er kjent for å komme ut av det med æren i behold.
Blant andre har harstadordfører Marianne Bremnes stilt spørsmål ved etatens planleggingskompetanse og evnen til å foreta kostnadsberegninger.
Høyre-Erlend og Frp-Anni med klar beskjed til Erna: - Vi forventer at du holder løftet ditt om E8
Kvalitetssikring
Avdelingsdirektør i veivesenet, Rigmor Thorsteinsen, understreker i den sammenhengen at selv om tidsperspektivet er betydelig, settes alt inn på en god kvalitetssikring fra første stund.
– Jeg støtter også utspillet at det må på plass en prioriteringsliste over de tiltakene kommunen, fylket og staten ønsker gjennomført.
Høye kostnader
Thorsteinsen er også enig i at totalkostnadene for driftsperioden er høye.
– Men vi forventer at kostnadsbildet går ned når vi finner enklere måter å løse ting på. Likevel snakker vi om en betydelig sum.
Slik skal bompengene gi tidens bussløft
Usikkerhet
På spørsmål om hvordan veivesenet skal unngå de samme kostnadsblemmene som i sørfylket, sier hun:
– Som jeg har sagt – kvalitetssikring i alle ledd blir viktig.
– Dernest må vi fjerne flest mulig usikkerhetsmoment ved de ulike tiltakene som skal gjennomføres. Det kan også bli aktuelt å legge inn en økonomisk buffer i de ulike prosjektene, sier Rigmor Thorsteinsen.