Leder i styringsgruppen, Ragni Løkholm Ramberg, sier at kostnadene er betydelige og alt annet enn hyggelige, men at det er lite Tromsø alene kan gjøre for å påvirke dem.

2 mill per bom

I utgangspunktet viser budsjettet at de årlige kostnadene per bomstasjon blir på 2 millioner kroner. Med 15 stasjoner som skal driftes i 20 år, ender summen på rundt 600 millioner kroner.

Parallelt skal tromsøbilistene legge igjen 4 milliarder kroner i bomavgift. I tillegg legger staten like mye i potten. Sånn sett skal det brukes 7,4 milliarder kroner på ønskede veitiltak i perioden.

Altfor mye

– Styringsgruppen har selvsagt et ønske om at utgiftene ikke blir så høye. Men vi har lagt oss på samme nivå som andre bomselskap.

– Når det er sagt, er det håp om at vi på sikt skal få et system hvor kostnadene blir betraktelig lavere. Men i dag prisen 2 millioner kroner for hver stasjon, sier Ragni Løkholm Ramberg.

Færre stasjoner

Gruppeleder i Tromsø Høyre, Erlend Svardal Bøe, sier følgende om kostnadsnivået:

– Det kan ikke være meningen at tromsøbilistene skal betale for administrasjon. Målet må være å få mest mulig vei for pengene.

– Når vi dessuten erfarer at man i Harstad – hvor kostnadssprekken nærmer seg milliarden – må øke satsene for å dekke ekstrautgiftene, må det grundig planlegging til før man vedtar noe som helst i Tromsø.

Henter innspill

I Høyre vil lederen be om innspill fra medlemmene og behandle disse før vi kommer med en uttalelse om bompengeordningen.

– Men jeg kan allerede nå si at vi vil ha konkrete tiltak på bordet før ordningen innføres. Det ser vi på som en selvfølge – at tromsøbilistene får vite hva bompengene skal gå til. Det holder ikke å legge fram en "ønskeliste", presiserer Bøe.

Bommer ofte

Andre aktører iTromsø har snakket med, understreker at Statens vegvesen – som skal planlegge de ulike veitiltakene – ikke akkurat er kjent for å komme ut av det med æren i behold.

Blant andre har harstadordfører Marianne Bremnes stilt spørsmål ved etatens planleggingskompetanse og evnen til å foreta kostnadsberegninger.

Kvalitetssikring

Avdelingsdirektør i veivesenet, Rigmor Thorsteinsen, understreker i den sammenhengen at selv om tidsperspektivet er betydelig, settes alt inn på en god kvalitetssikring fra første stund.

– Jeg støtter også utspillet at det må på plass en prioriteringsliste over de tiltakene kommunen, fylket og staten ønsker gjennomført.

Høye kostnader

Thorsteinsen er også enig i at totalkostnadene for driftsperioden er høye.

– Men vi forventer at kostnadsbildet går ned når vi finner enklere måter å løse ting på. Likevel snakker vi om en betydelig sum.

Usikkerhet

På spørsmål om hvordan veivesenet skal unngå de samme kostnadsblemmene som i sørfylket, sier hun:

– Som jeg har sagt – kvalitetssikring i alle ledd blir viktig.

– Dernest må vi fjerne flest mulig usikkerhetsmoment ved de ulike tiltakene som skal gjennomføres. Det kan også bli aktuelt å legge inn en økonomisk buffer i de ulike prosjektene, sier Rigmor Thorsteinsen.

PRISEN: Leder i styringsgruppen for bompengeordningen, Ragni Løkholm Ramberg, betegner prisen som alt annet enn hyggelig.
KONKRETE TILTAK: Gruppeleder i Tromsø Høyre, Erlend Svardal Bøe, sier at bilistene må få en tiltaksliste på bordet slik at de vet hva bompengene skal brukes til. Foto: Aleksander Tokle
KVALITETSSIKRING: Avdelingsdirektør i veivesenet, Rigmor Thorsteinsen, setter kvalitetssikring høyt for å unngå kostnadssprekk slik som Harstad nå opplever. Foto: Ann Sissel Jenssen