Kristian Wilsgård er leder for Tromsø Frp, og Frps andrekandidat til Stortinget. Han mener bompenger vil være et stort innhogg i folks økonomi. Prisen for å passer bomstasjonene er på 15 kroner per passering, og 30 kroner i rushtiden. Man kan maks betale for 100 passeringer hver måned.

– I et verste fall-scenario vil man kunne måtte betale 3000 kroner i måneden, eller 36.000 kroner i året. Det er skremmende mye penger. Hvis man er en familie med to biler, så har man virkelig avgiftene på plass.

– Innhogg i folks økonomi

Med autopassbrikke så sparer man 20 prosent per passering, og kommer da på rundt 2.400 kroner i måneden, eller 28.800 kroner i året.

– Dette er et stort innhogg i folk flests økonomi. Bompenger som finansieringsløsning er etter min mening ei dårlig løsning. 15 bomringer vil ha en administrasjonsavgift på 30 millioner kroner i året. Ser vi historisk på det så er det mer i administrasjonsavgift enn hva som har vært satset på vei enkelte år fra kommunens side, sier han.

Kutte i bymiljøavtalen

Frp-politikeren vil kutte i de planlagte samferdselsprosjektene for å spare penger.

– Det er laget ei liste med en rekke prosjekter, og jeg tror ikke det er nødvendig å gå for alle disse prosjektene. For eksempel Kvaløyforbindelsen bør trekkes ut av totalpakken og finansieres gjennom bom. Så kan da dagens forbindelse til Kvaløya forbli bomfri.

Et av målene med en bymiljøpakke er at det ikke skal oppstå en økning i biltrafikk, men heller legge til rette for gange, sykkel og kollektivtrafikk.

– Ønsket om nullvekst i biltrafikken er en utopi sett i lys av bompengers virkning. Samtlige norske byer som har innført bom har hatt vekst i biltrafikken, sier Wilsgård.

– Skal godt gjøres

Ragni Løkholm Ramberg (Ap) er leder for styringsgruppa Tenk Tromsø. Hun sier det skal godt gjøres å nå så høye månedlige avgifter.

NØDVENDIG: Ragni Løkholm Ramberg (Ap) mener Tromsø ikke har råd til å si nei til alle midlene som vil komme fra staten, om man innfører bompenger.

– Hvis man går inn for det, har diselbil og ikke har noen passeringer utenom rushtiden så er det mulig å betale 2.400 kroner i måneden som absolutt maks. Har man autopassbrikke så er det umulig å betale mer enn det. Likevel så er det slik at de som kjører mye vil merke at det blir en økt utgift, og det tar jeg ikke lett på.

Ramberg understreker at forslaget er administrasjonens faginnstilling, og at forslaget ikke er politisk behandlet. Hun strekker ut en hånd til Frp.

– Jeg vil gjerne møte Frp og få de med på forhandlingene, med utgangspunkt i det vi allerede har vedtatt. Tverrpolitiske løsninger kan bidra til å gjøre pakken enda bedre.

– Ikke råd til å si nei

En bymiljøavtale vil bety betydelig mer midler fra staten til veiprosjekter.

– Vi er den eneste byen i Nord-Norge som har fått tilbud om å forhandle om en slik avtale. Det vil gi oss vesentlig mer midler fra staten enn for eksempel Bodø og Harstad har fått, som også har innført bompenger. Det er mulig Frp har råd til å si nei til de midlene, men det mener ikke jeg at vi har, sier Ramberg.

Når det gjelder Kvaløyforbindelsen har Frp fra departementshold sagt at det ikke er et absolutt krav å la forbindelsen inngå i en bymiljøavtale for å kunne realisere avtalen.

Ramberg mener det er ordninger med bompenger som tar hensyn til enkeltgrupper.

– Taket på 100 passeringer er en rabattordning som særlig vil gagne næringslivet, slik at de skal kunne ha forutsigbare utgifter. De vil også få mindre kø, økt fremkommelig og de vil kunne gjøre jobben sin raskere. For i næringslivet er virkelig tid penger, sier hun.