Etter administrasjonen i forrige uke la fram sin faglige innstilling til bompenger i Tromsø, for å få på plass en bymiljøavtale med staten, starter nå de politiske forhandlingene. Høyre etterlyser et nytt fokus i forhandlingene.

Diskusjoner

– Vi har diskutert hvor mye det skal koste per passering, men vi har ennå ikke diskutert hva vi skal få ut av pengene. Jeg mener vi må ha en tydelig plan for hva pengene skal gå til, slik at det blir rettferdig for innbyggerne som skal betale. Det er urettferdig å be noen betale for noe, før vi sier konkret hva de får for pengene, sier han.

Vi må se om vi kan få ned de tallene på to måter. Enten ved å kutte i antall bommer, eller å legge ut bomstasjonene på anbud. Det må finne en rimeligere løsning enn den Statens vegvesen skisserer

– Det er en rekke prosjekter foreslått av Statens vegvesen, men ikke noe vi har tatt stilling til på politisk plan. Samtidig så må vi spørre oss hvilke prosjekter det er nødvendig og ønskelig å gjennomføre. Jeg er åpen for å kutte på utgiftssiden, for å få ned prisen på bompengene.

Fortsette bensinavgiften

Et annet forslag Bøe trekker fram er en videreføring av drivstoffavgiften i Tromsø.

– Tromsø har i dag fått innvilget en særavgift som gjør at vi betaler en krone ekstra per liter bensin. Vi må se på muligheten for å videreføre avgiften, parallelt med bompenger, for å holde bompengeprisene nede. Enten i sin nåværende form, eller ved å øke drivstoffavgiften noe.

Kutte i antall bommer

Det vil koste to millioner kroner i året å drifte bommene. Det er foreslått å innføre 15 bommer.

– Vi må se om vi kan få ned de tallene på to måter. Enten ved å kutte i antall bommer, eller å legge ut bomstasjonene på anbud. Det må finne en rimeligere løsning enn den Statens vegvesen skisserer.

Bøe har også to andre innvendinger til administrasjonens faglige forslag.

– I administrasjons forslag skal man maks betale for 100 passeringer hver måned. Jeg mener det tallet må reduseres til 60. Det er særlig for å lette byrden for næringslivet og småbarnsfamilier som må kjøre mye. Vi skal ha respekt for de gruppene som må betale ekstra for dette, og at dette blir en stor ekstra utgiftspost for dem.

Kostnadskontroll

Harstad har også innført bompenger. Det har prosjektene bompengene skal finansiere hatt overskridelser, som trolig fører til økte takster per bompassering.

– Jeg håper ikke det blir noen overskridelser i Tromsø, men det ville ikke vært første gangen. Derfor er det viktig med en solid kostnadskontroll fra første stund. Og blir det overskridelser så kan vi ikke sende ekstraregninga til innbyggerne. Da må vi heller kutte på utgiftene, sier Bøe.