– Jeg synes det er kritikkverdig at det fortsatt er så mange avvik som genererer millioner i årlige gebyrer, til tross for at det er sjette vinteren siden busskontrakten ble inngått. Sannsynligheten er stor for at millionen passeres før vinteren er over, sier Olsen.

Se oversikt over bussavvik nederst i saken!

Millioninntekter

Etter å ha bedt fylkesråd Ivar B. Prestbakmo (Sp) om en oversikt antall avvik og gebyrer i vinter, kom tallene sist uke. Oversikten viser at antall rapporterte avvik fra oktober til januar var 1.322, av disse førte 186 til gebyr. Gebyrene førte til at Nobina måtte betale 828.000 kroner i gebyr til Troms fylkestrafikk.

I løpet av firemånedersperioden, kom det inn 50 saker om reisegaranti som medførte utbetalinger på i alt 11.302 kroner.

uheldig: Fylkestingsrepresentant for Rødt, Jens Ingvald Olsen, mener det største problemet med alle gebyrene Nobina må betale er at busspassasjerene ikke får det tilbudet de skulle hatt.

– Tallene er et uttrykk for at bussene ikke holder rutene. De fleste er faste bussbrukere som er avhengige av bussen til jobb og skole. Til tross for at gebyrene gir millioninntekter til Troms fylkestrafikk, er det viktigste at passasjerene ikke får det tilbudet de skulle hatt.

Basert på tillit

Fra oktober til januar kom det inn i alt 348 kundeklager, av disse gjaldt 62 prosent forsinket buss, mens 26 prosent gjaldt sjåføroppførsel. 12 prosent av klagene gikk på kjørestil.

Ifølge oversikten fra Prestbakmo, rapporterte Nobina selv 99 prosent av avvikene, mens én prosent var fra publikum. Det er kontraktsfestet at Nobina melder inn avvik. I januar uttalte daglig leder Kurt Bones i Troms fylkestrafikk til iTromsø at de har månedlige møter med Nobina hvor de går igjennom avvikene.

– Hvis det er Nobina som har ansvaret for avviket, får de gebyr. Skyldes det noe annet, få de ikke gebyr, sa Bones.

– Systemet er basert på egenrapportering og det står i kontrakten at de er pliktige til å rapportere avvik. Det kan være en mulighet for at alt ikke rapporteres, mener Olsen.

Må stole på at bussen kommer

I oktober 2012, et halvt år etter at kontrakten med Nobina starta, hadde han en interpellasjon i fylkestinget om problemene for bybussene. Ifølge svaret fra daværende fylkesråd for samferdsel, Terje Olsen (H), var det påløpt 1,2 millioner kroner i avviksgebyr de to første månedene, etter at kontrakten startet 1. februar 2012.

– At det fortsatt, etter fem til seks års drift fortsatt er millionbeløp i avviksgebyr er svært overraskende, og urovekkende. Det er helt avgjørende for samferdselsstrukturen i Tromsø, ikke minst når bussen i tida fremover skal bli enda viktigere transportmiddel, at innbyggerne kan stole på at bussen kommer og går når den skal, sier Jens Ingvald Olsen.

Ifølge Ivar B. Prestbakmo er det ikke uvanlig at det skjer en økning i avvik ved oppstart av ny rutetermin, som skjedde i januar. Mange av forsinkelsene som oppstår skjer i sentrum.

– Det er viktig å få gjennomført tiltak som vil bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikken. Signalprioritering, tiltak på Stakkevollveien og på Kvaløysletta vil være viktig i den sammenheng. Reduksjon i antall holdeplasser vil også spille en viktig rolle, mener fylkesråden.

Uenige om gebyrer

Driftsleder i Nobina, Magnar Nilssen, bestrider at gebyrene utgjør 828.000 kroner for perioden oktober til januar.

– Så langt har vi bare landet gebyrene til og med august 2016. Vi har ennå ikke hatt gjennomgang av avvikene med Troms fylkestrafikk for de siste månedene.

For perioden april til august i fjor måtte Nobina ut med 280.000 kroner i gebyrer. Hvor mye Nobina til syvende og siste må ut med etter siste gebyrrunde, er ennå ikke avklart, mener han. Nilssen vil ikke uten videre gå god for at avvikene bare er Nobinas skyld.

– I forbindelse med ruteomleggingen 9. januar slet vi med rutetidene, og avvikene gikk opp. De kan ikke bare tas på vår konto, vi betaler ikke gebyr for noe som ikke er vår skyld.

Pengene renner ikke bare ut i form av gebyrer for Nobina. Busselskapet får bonus dersom de oppnår en viss punktlighet, og dersom antall busspassasjerer øker.

– Totalt sett blir det er et nullsumspill, sier Magnar Nilssen.

Bussavvik fire siste måneder

(Leser du på mobil? Vend telefonen til horisontal visning for bedre å kunne lese tabellen under.)

OktoberNovemberDesemberJanuar
Antall rapporterte avvik156342275549
Gebyrbelagte avvik34424961
Utstedte gebyrer (kr)120.000,-149.000,-204.000,-355.000,-
Reisegaranti,antall saker11121314
Reisegaranti,utbetalt beløp2.934,-3.399,-2.672,-2.297,-
Antall kundeklager467468160