Taxinæringen kommer til å merke at det blir satt opp bommer mellom bydelene. Frp har foreslått heller å øke dagens særordning med drivstoffavgift. Høyre og Venstre har leflet med tanken om å beholde begge avgiftene.

– Vi har sjekket litt opp mot taxinæringen i byer som har bomsystem. Løyvehaverne betaler for et visst antall bompasseringer i måneden. Jeg forventer en lignende ordning i Tromsø, sier Steinar Nilsen, daglig leder i Tromsø Taxi.

– Øk avgifta

Nilsen mener imidlertid at det er andre innkrevingsmetoder som er mer egnet.

– Med tanke på soneinndelinga som er foreslått, er vi litt overrasket over at det ikke i større grad er vurdert ordninger vi allerede har, og som fungerer – altså heller å øke den ekstraordinære drivstoffavgifta isteden, sier Nilsen.

Han understreker at taxiselskapet ikke er motstandere av de prosjektene som er frontet i den nye veipakken.

– Tiltakene vil komme vår næring til gode. Vi er bare usikre på om bomstasjoner er det riktige valget for å finansiere dem, påpeker Nilsen.

Kunden må betale

Tas det utgangspunkt i at bedriftens 90 biler når makstaket på 100 passeringer, vil det gi en utgift på rundt 2.000 kroner per taxi i måneden. Dette blir da 180.000 kroner i måneden og rundt to millioner kroner over et år.

– Vil økte bomkostnader ende opp på taksameteret?

– Noe kan nok ende der. Samtidig er vi i en konkurransesituasjon som nok gjør at vi må hente mer inn andre steder, sier Nilsen, uten å spesifisere hvor.

Etterlyser taxi-tiltak

Å vente på taxi i Tromsø kan være en kald, vindfull og våt affære. Hovedholdeplassene i Bankgata og på Stortorget har ingen beskyttelse for været.

– Bedre forhold på holdeplassene har jeg personlig fått mange spørsmål om. Vi har vært i kontakt med kommunen og etterlyst tiltak også for vår næring i en eventuell ny veipakke, sier Nilsen.

– Er det ikke litt deres egen oppgave å sikre at kundene har gode fasiliteter?

–Vi er innenfor kollektivnæringa. Det er også opp til fellesskapet å legge til rette for gode fasiliteter, mener han.