Taxinæringen kommer til å merke at det blir satt opp bommer mellom bydelene. Frp har foreslått heller å øke dagens særordning med drivstoffavgift. Høyre og Venstre har leflet med tanken om å beholde begge avgiftene.
– Vi har sjekket litt opp mot taxinæringen i byer som har bomsystem. Løyvehaverne betaler for et visst antall bompasseringer i måneden. Jeg forventer en lignende ordning i Tromsø, sier Steinar Nilsen, daglig leder i Tromsø Taxi.
– Kundene må betale bomregningene våre
– Øk avgifta
Nilsen mener imidlertid at det er andre innkrevingsmetoder som er mer egnet.
– Med tanke på soneinndelinga som er foreslått, er vi litt overrasket over at det ikke i større grad er vurdert ordninger vi allerede har, og som fungerer – altså heller å øke den ekstraordinære drivstoffavgifta isteden, sier Nilsen.
Han understreker at taxiselskapet ikke er motstandere av de prosjektene som er frontet i den nye veipakken.
– Tiltakene vil komme vår næring til gode. Vi er bare usikre på om bomstasjoner er det riktige valget for å finansiere dem, påpeker Nilsen.
3.250 krever så langt folkeavstemning om bompenger
Kunden må betale
Tas det utgangspunkt i at bedriftens 90 biler når makstaket på 100 passeringer, vil det gi en utgift på rundt 2.000 kroner per taxi i måneden. Dette blir da 180.000 kroner i måneden og rundt to millioner kroner over et år.
– Vil økte bomkostnader ende opp på taksameteret?
– Noe kan nok ende der. Samtidig er vi i en konkurransesituasjon som nok gjør at vi må hente mer inn andre steder, sier Nilsen, uten å spesifisere hvor.
"Når selv Frp vil ha høyere avgift, skjønner man at noen mener alvor"
Etterlyser taxi-tiltak
Å vente på taxi i Tromsø kan være en kald, vindfull og våt affære. Hovedholdeplassene i Bankgata og på Stortorget har ingen beskyttelse for været.
– Bedre forhold på holdeplassene har jeg personlig fått mange spørsmål om. Vi har vært i kontakt med kommunen og etterlyst tiltak også for vår næring i en eventuell ny veipakke, sier Nilsen.
– Er det ikke litt deres egen oppgave å sikre at kundene har gode fasiliteter?
–Vi er innenfor kollektivnæringa. Det er også opp til fellesskapet å legge til rette for gode fasiliteter, mener han.