Etter en to timer lang diskusjon, kunne Høyres gruppeleder, Erlend Svardal Bøe, opplyse at partiet nå ønsker å legge hele Kvaløyforbindelsen på is.

- Vi ønsker en billigere og bedre pakke enn det som er fremalgt. Vi er opptatt av at innbyggerne ikke skal føle at de får veldig dyre kostnader som følge av pakken, og at tiltakene som kommer på plass, også skal gjøre nytte for seg, sier Bøe.

Blant annet foreslår partiet også å fjerne antallet bomstasjoner, redusere månedstaket på antall passeringer og å få på plass en ordentlig prioriteringsliste over tiltak som skal finansieres gjennom bompengepakken.

- Hva skal være en del av pakken, hva skal prioriteres og hvor skal vi begynne? De som betaler for dette må få vite hva de får igjen og i hvilken rekkefølge de får det, slår gruppelederen fast.

Etter møtet presenterte Høyre 12 punkter de vil ta med seg inn i forhandlingene med de andre partiene når bompengepakken skal opp for kommunestyret i neste uke.

Her er Høyres forslag:

1) Antall bomstasjoner skal reduseres for at innkrevingskostnadene blir betydelig mindre enn skissert.

- Antallet er altfor høyt. Tromsø er ei lita øy, og vi ser at driftsutgiftene på de 15 stasjonene som er skissert kommer opp mot 600 millioner kroner, altså 10 prosent av den totale pakken. Vi vil gjøre alt vi kan for å få ned innkrevingskostnadene. Mesteparten av pengene er nødt til å gå til det pakken faktisk handler om, nemlig vei, kollektiv, gange og sykkel - ikke driftskostnader, sier Bøe.

2) En innkrevingskombinasjon av bompenger og drivstoffavgift skal utredes.

- Vi vil se på muligheten for å øke drifstoffavgiften til to eller tre kroner. Dette kan kombineres med bruken av bompenger.

3) Det legges til grunn et månedstak på 60 passeringer i pakken.

- Vi vil gå ned fra 100 til 60 passeringer, da vi mener dette vil gagne næringslivet og småbarnsfamilier. Sistnevnte kan måtte punge ut med nærmere 30.000 kroner ekstra årlig slik bompengeforslaget foreligger i dag. Vi må heller ikke glemme at innbyggerne i kommunen har fått en dobling av eiendomsskatten, noe som er veldig merkbart. Når vi nå skal innføre et bompengesystem, så er det en ekstrakostnad oppå det Ap allerede har pålagt innbyggerne.

4) Det skal ikke være dobbel takst for kjøretøy i takstgruppe 2.

- Det er her snakk om tungtransport. Næringslivet er avhengig av å få frem varene på en skikkelig måte, sier Bøe.

5) Det skal utredes å utvide «timesregelen» til 90 minutter.

- Vi vil se på muligheten av å utvide «timesregelen» fra 60 til 90 minutter.

6) Det skal legges frem en prosjektliste med tiltak i prioritert rekkefølge og med kostnadsanslag per prosjekt.

- Vi ønsker ei tydelig prosjektliste, hvor prioritering og rekkefølge av tiltak kommer klart frem. Vi er nødt til å diskutere hvilke prosjekter som skal være med i pakken, og så langt har vi besluttet å ta ut Kvaløyforbindelsen.

7) Kvaløyforbindelsen tas ut av pakken og vurderes som separat prosjekt på et senere tidspunkt og sett i sammenheng med konsekvensutredning av kystriksvei.

- Statens vegvesen skal konsekvensutrede en ny ytre kystriksvei hvor en mulig Kvaløyforbindelse inngår. Det blir ikke en del av førstkommende NTP, men kanskjen neste.

- Jeg har hele tiden sagt at man bør snakke om å ei omklassifisering av Kvaløyforbindelsen, da veien er såpass viktig for regionen vår at staten bør ha ansvaret for den. Vi må tøre å se forbindelsen i den sammenhengen, og selv om den ikke blir bygd med det første, er vi nødt til å tenke 10-20-30 år fram i tid.

Dersom Kvaløyforbindelsen fjernes fra pakken, vil det redusere prisen på pakken med 1,6 milliarder kroner.

8) Uterom sentrum endres fra 400 millioner kroner til 100 millioner kroner.

- Pakken skal finansiere satsing på vei, kollektiv, gange og sykkel, ikke - i første omgang - uterom i sentrum.

9) F2 (Hovedveg mellom Lufthavn-Giæverbukta) tas ut av pakken.

Grupplederen opplyser at dette vil spare 470 millioner kroner.

10) Pakkens levetid settes da til 5,6 milliarder kroner + kollektivfelt (Kvaløya) og en nedbetalingstid på 20 år.

11) Brukerbetaling skal maksimum være 50 % av pakken. Resten skal dekkes av stat/fylke/kommune.

- Sammen med punktet over vil dette redusere brukerbetalingen for kommunens innbyggere med 1,2 milliarder kroner.12) Høyre ber om at det prioriteres et kollektivfelt fra Eidkjosen først i perioden.

- Noe som må sees i sammenheng med at vi har besluttet å fjerne Kvaløyforbindelsen fra pakken.