Det sier Arbeiderpartiets gruppeleder Brage Larsen Sollund.

Han sier at det vil være svært uheldig om ikke forslaget om bompenger blir vedtatt – og forhandlingene med staten om bymiljøavtale går i stå.

– Da vil vi fortsette å lese i avisa om busser som aldri kommer, om folk som sliter med usikre og farlige skoleveier – og om flere og flere bilkøer, sier Sollund.

Tydelige statlige føringer

Han mener at kommunen og Tromsøs bilister ikke har penger nok til å betale alle nødvendige investeringskostnader for å ta unna den forventede befolkningsveksten.

– En videreføring av drivstoffavgiften svarer ikke til statens krav. Regnestykket vil ikke gå opp, sier han.

Ifølge ham er bymiljøavtalene med staten den eneste realistiske løsningen på Tromsøs voksende trafikkproblemer.

– Det er et veldig sjenerøst spleiselag der staten tar opp mot 50 prosent av regningen, sier han.

Bodø får langt mindre

Han viser til at Bodø – som har bompengeløsning – kun får 20 prosents statlig støtte. Resten må bilistene betale.

Ifølge ham vil det være katastrofalt om man lar en slik sjanse gå fra seg.

– Det har tidligere vært stor politisk enighet om at man skal gå i forhandlinger med staten om en 50-prosentsdekning, sier han.

Ingen tro på todelt system

Høyres forslag om både å ha bompenger og drivstoffavgift mener han er urealistisk.

– Det vil dessuten være urettferdig. Skal man først betale fire-fem kroner i drivstoffavgift – og så betale bompenger, det er en dårlig løsning, sier Sollund.