Her retter de blant annet fokus på politikere – og oppfordrer til bevissthet rundt alkohol og sosiale medier.

Ved hjelp av humoristiske tegninger prøver organisasjonen å vise at alkovett er å tenke et steg lengre. I kampanjen rettes blant annet søkelyset mot politikere.

– Når man drikker alkohol tar man mange dårlige beslutninger og det er lett å ta beslutninger som man kan angre på etterpå. Nå er det valgkamp og vi ser at konsekvensene når man drikker alkohol kan være enda større for politikere enn for andre, sier Kari Randen, daglig leder i Av-og-til.

Kan få konsekvenser

– Vi ser en del eksempler på at det sies ting man angrer på, det er klart, men vi kan vel alle kjenne oss igjen i at det man gjør etter noen glass ikke er like gjennomtenkt som det man ville gjort dagen etter.

BEVISSTHET: Kari Randen, daglig leder i Av-og-til håper de politiske partiene har en bevisst holdning til alkohol.

Randen håper de politiske partiene har en bevisst holdning til alkohol – særlig i forbindelse med sosiale medier.

– Vi oppfordrer partiene til å ha en klar tanke om alkohol og bruk av sosiale medier. Det kan ha konsekvenser både for en politisk karriere, og for partiet. Som politiker representerer man ikke bare seg selv – det handler om omdømmet til hele partiet, sier hun.

Kontroversielle uttalelser i sosiale medier kan nemlig starte spekulasjoner. Statsråd Per Willy Amundsens uttalelser på Facebook om Nordlys som Pravda fikk journalist Asbjørn Jaklin til å spørre han om ordvalget var inspirert av noe godt i glasset. Det avviste derimot statsråden, og sa at han kun hadde tatt ett glass vin til middagen.

Valgkamp i sosiale medier

Randen forteller at de har valgt å blant annet fokusere på politikere i kampanjen fordi valgkampen nå i stor grad føres på sosiale medier.

– Da aktualiseres problemstillingen veldig. Vi prøver å vise at hvis man er klok og utviser alkovett, slipper man å angre etterpå.

FACEBOOK: Kristian Wilsgård, leder i Tromsø Frp, mener man må være bevisst på at det man skriver på Facebook skal man også tørre å si ansikt til ansikt.

Kristian Wilsgård, leder i Tromsø Frp forteller at de hele tiden oppfordrer medlemmene til å ikke benytte seg av Facebook etter at de har nytt alkohol.

– Det er et mantra hos oss. Det er ikke noe vi har vedtekter på, men det er holdningsarbeid. Det gjør vi for å være sikker på at man ikke svarer ting man ellers ikke ville svart, sier han.

Wilsgård kjenner ikke til noen konkrete episoder der alkohol og sosiale medier har ført til uheldige uttalelser i Tromsø Frp.

– Men man må være bevisst på at det man skriver på Facebook skal man også tørre å si ansikt til ansikt. Det er et offentlig rom, understreker han.

– Mistenker at politikere har tatt et glass for mye

Heller ikke Tromsø Arbeiderparti har noen skriftlige vedtekter på bruk av sosiale medier under påvirkning av alkohol.

– Men vi snakker veldig ofte om at vi skal prøve å gjøre all politisk virksomhet profesjonell. Alkohol skal unngås når man diskuterer politikk, også på sosiale medier, sier nestleder i Tromsø Ap, Jarle Heitmann, og understreker at han mener det er sunn fornuft.

– Sosiale medier skal brukes, men man skal være varsom.

UNNGÅS: Nestleder i Tromsø Arbeiderparti, Jarle Heitmann, mener alkohol skal unngås når man diskuterer politikk, også på sosiale medier. Her med Jarle Aarbakke og Ragni Ramberg.

Heitmann mener at det ikke har vært uheldige episoder fra Tromsø Arbeiderparti som følge av sosiale medier og alkohol.

– Men man har jo mistenkt at andre politikere kan ha tatt seg et glass for mye. Man senser at det er snakk om en situasjon de ikke hadde vært i uten alkohol, sier Heitmann.

Han forteller at en potensiell uheldig hendelse på sosiale medier i Tromsø Arbeiderparti ikke ville hatt noen konsekvens utover at organisasjon ville tatt en samtale med vedkommende.

– Men det avhenger av hva som skrives. Man ser at folk kan skrive ting som er i en gråsone, og da kan vi ta en samtale på det, men vi driver ikke med ytringsnekt.

Han mener fylleskriving på sosiale medier kan gå på partiets profesjonalitet.

– Faren er at det ytres ting som er feil eller som partiet ikke står for – ting som ikke er forankret i partienes vedtak og standpunkt. Selv har jeg en regel på at om jeg tar et glass rødvin en fredagskveld, holder jeg meg borte fra sosiale medier.

– Ikke bruk rusmidler og vær i kontakt med medier

Markus Johansen, leder i Tromsø Høyre, sier at de i partiet oppfordrer til sunt folkevett.

– Vi oppfordrer til å ikke være veldig aktiv på Facebook når man er beruset – eller å være for beruset generelt, sier han.Han kan ikke huske at de har opplevd uheldige episoder i Tromsø Høyre.

– De fleste av våre folk er flinke til å ikke drikke seg overstadig beruset, og jeg tror heller ikke de er på sosiale medier da, sier Johansen.Han forteller at de på Tromsø Høyres sosiale medier-skoleringer har en policy som sier at man skal tenke seg om to ganger før man publiserer noe.

– Og en generell forholdsregel er å vurdere om det man skriver også kunne vært sagt i media. På de fleste skoleringer som dette oppfordres det til å ikke bruke rusmidler og samtidig være i kontakt med verken sosiale medier eller vanlige medier, sier han.