For hver dag veien er stengt, kan Erling tape 1,5 millioner kroner

Hadde det ikke vært for dårlig vær, som gjør at båtene ligger til kai, ville Erling Robertsen ved fiskebruket i Tromvik tapt 1,5 millioner kroner for hver dag veien til bygda er stengt.

MILLIONTAP: At veien fra Tromvik stenges gang på gang i løpet av vinteren, er daglig leder Erling Robertsen (innfelt) ved fiskebruket i bygda lei av. Det koster i verste fall bruket halvannen million kroner i omsetning daglig.

pluss

Torsdag kveld kjørte en trailer fra fiskebruket i Tromvik. Den var lastet med nærmere 50 tonn fersk fisk, som den skulle levere i Danmark. Da den kom til bakkene opp fra Grøtfjord, sakset den imidlertid og ble stående med den fullastede hengeren hengende utenfor autovernet.

Fredag hadde ennå ikke bilbergerne fått traileren av gårde, og så seg nødt til å be Forsvaret om bistand.

Samtidig gikk det fredag et skred over veien, og selv om bergingsbataljonen fra Bardufoss får traileren opp, varsler Statens vegvesen at veien nok ikke er åpen før tidligst lørdag klokken 18.00.

Mens bergingsarbeidet foregår, er de tre bygdene Grøtfjord, Tromvik og Rekvik fullstendig isolert.

– For oss er dette helt forferdelig. Hadde ikke båtene ligget til kai på grunn av uværet, hadde jeg måttet stanse kjøp fra fiskerne – noe som ville kostet fiskebruket 1,5 millioner kroner i omsetning daglig. Det ville vært en katastrofe for både oss og fiskerne, sier Erling Robertsen ved fiskebruket i Tromvik.

LES OGSÅ: Kunne firedoblet omsetningen med ny vei

– Elendig at ingenting gjøres

Robertsen mener det er helt elendig at ikke fylkeskommunen eller kommunen klarer å holde veien åpen om vinteren. Det er nemlig ikke første gang veien sperres som følge av trafikkuhell, ulykker eller snøskred.

– Slik har det vært i årevis. Vi trenger en utbedret vei og skikkelig rassikring. Jeg har vokst opp i Finnmark og vet hva vinter er, og jeg mener ærlig talt det er helt ubrukelig at de ikke har gjort noe med dette. Enkle ting som varsellys kunne hjulpet enormt, sier han.

Robertsen har ved flere anledninger vært i møter med kommunen og fylkeskommunen om behovet for utbedring.

– De sier de skal se på saken, men vi merker ikke noe her ute. Veien er like dårlig som den alltid har vært, sier han.

Også Tromvik utviklingslag har vært i dialog med kommunen og fylkeskommunen om saken.

– Det som er problemet er at kommunens politikere er nødt til å legge press på fylket, som igjen må løfte behovet for veiutbedring her til Stortinget og regjeringen, sier leder for utviklingslaget, Anne Birgitte Fyhn.

Til våren skal Stortinget behandle NTP for 2018-2029, og det vil i løpet av høsten bli klart hvor mye fylket har å rutte med når det skal prioritere utbedringer på de i alt 3.000 kilometerne med fylkesvei i Troms.

Statens vegvesen og Troms fylkeskommune har allerede utarbeidet et forprosjekt som tar for seg skredsikring og fremkommelighet av den utsatte veistrekningen, men finansiering har det skortet på.

LES OGS:

– Politikerne forstår ikke

Sekretær i utviklingslaget, Peter Utnes, skrev fredag et brev til blant annet fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp), fiskeriminister Per Sandberg (Frp) og formannskapet i Tromsø kommune, hvor han slår fast at nok er nok.

– Nå må politikerne skjønne alvoret av dette. Det omsettes for hundrevis av millioner i Tromvik, og dette betales det skatt av. Nå er det på tide at vi får noe igjen, sier han.

I brevet skriver han følgende:

"Traileren som henger på autovernet inneholder 28 TONN fersk fisk, dette representerer alvorlig store verdier. I tillegg er det gått ras i Grøtfjord, som gjør det slik at veien nå blir stengt i flere dager. Alt i alt beløper det hele seg til millionbeløp. Det verste er at dette har skjedd så mange ganger før, uten at det har blitt gjort noe. Det virker ikke som at politikerne forstår de økonomiske verdiene som forsvinner når slike hendelser oppstår på FV57, og at de nærmest er mer opptatt av å bruke milliarder på gang og sykkelstier i Tromsø bykjerne som uansett ikke vil kunne brukes i løpet av de verste vintertidene hvor behovet for god infrastruktur er som mest nødvendig."

Skal ta opp saken

Varaordfører Jarle Aarbakke (Ap), som sammen med flere andre medlemmer i formannskapet i Tromsø kommune besøkte Tromvik i august i fjor for å lytte til industriledernes, fiskernes og utviklingslagets bekymringer, opplyser at han mandag vil ta opp saken med nasjonale myndigheter og fylkeskommunen.

– Vi ønsker å eksportere mer fisk fra landets største fiskehavn, nemlig Tromsø – og det er Tromvik en viktig del av. Likevel er det et faktum at veien som forbinder havnen med riksveinettet er langt dårligere enn det vi må kunne forlange. Dette har gjentatte hendelser illustrert godt, og det er urimelig, sier Aarbakke.

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, opplyser til iTromsø at fylkesvei 57 er viktig for å sikre grunnlag for videre bosetting og næringsutvikling langs kysten av fylket, men samtidig medgir han at fylket har andre veier hvor skredsikring og fremkommelighet er problemer.

– Det blir opp til fylkestinget å avgjøre hvilke prioriteringer vi gjør når NTP-en er klar. Da skal vi behandle regional transportplan og vår fireårige handlingsplan. sier han.

Ifølge fylkets og vegvesenets utredning av ny vei til Tromvik, vil prosjektet samlet koste 650 millioner kroner.

iTromsø har vært i kontakt med nærings- og fiskeridepartementet for å få en kommentar fra fiskeriminister Per Sandberg, men han har så langt ikke svart.