Tirsdag slapp samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) nyheten om at det er flertall på Stortinget for ny E8 gjennom Ramfjord. På pressekonferansen kom det fram at Tindtunnelen og Ullsfjordforbindelsen nordover blir gjenstand for en konseptvalgutredning (KVU).
LES OGSÅ: Etter over 30 års venting gir de klarsignal til ny E8 (For abonnenter)
Fylkesvei
– Vi ønsker å se på ny E8, Tindtunnelen og Ullsfjordforbindelsen i sammenheng med et større regionalt prosjekt, uttalte Solvik-Olsen.
Styreleder Wiktor Sørensen i Ullsfjordforbindelsen AS har fått med seg statsrådens uttalelse, men vet ikke helt hvordan han skal tolke den.
– Jeg er usikker på hvorfor Ullsfjordforbindelsen ble nevnt i forbindelse med NTP (nasjonal transportplan, red.anm.). Ullsfjordforbindelsen er en fylkesvei som ikke har noe i NTP å gjøre, sier styrelederen.
Eneste forklaring
En ny, fergefri Ullsfjordforbindelsen vil bety kortere vei for trafikken mellom Tromsø, Nord-Troms og Finnmark. Den vil i tillegg bety rassikker vei for folk på begge sider av Ullsfjorden.
Sørensen mistenker at koblingen med NTP henger sammen med at en ny Ullsfjordforbindelsen kobles på riksveien i Olderdalen.
– Etter min oppfatning er eneste forklaring at Ullsfjordforbindelsen kan legge premisser for planleggingen av riksvei fra Olderdalen til Alta.
LES OGSÅ: Er fergeavløsning ulønnsomt i Troms?
Unødvendig med KVU
Ullsfjordforbindelsen er under planlegging i Troms fylkeskommune og Statens vegvesen, og styrelederen viser til at det ble gjort et forarbeid og laget en utredning om veien i 1994/95.
– Det er ikke nødvendig med noen KVU for Ullsfjordforbindelsen, det er altfor sent. Vi har sett på realismen i prosjektet og nettopp regnet på nye tall for investeringer og totale finansielle inntekter, og det ser bra ut, sier Wiktor Sørensen.
LES OGSÅ: Debatt - Ullsfjordforbindelsen er et av de mest lønnsomme veiprosjektene i regionen
Prosessen ferdig 2018
Styret i Ullsfjordforbindelsen AS jobber ufortrødent videre med prosjektet og søker Tromsø kommune, som en av de største aksjonærene, om midler for 2017. Målet er realisering av forbindelsen.
– Konkret arbeider vi nå for en kontinuerlig prosess gjennom planlegging, politisk beslutning, anbudsprosess og oppstart snarest mulig etter at planprosessen er ferdig høsten 2018, skriver Sørensen i søknaden.