Det opplyser Veronica Wiik i Statens vegvesen.

– Ja, som i resten av landet så har motorsykler og mopeder fritak fra å betale bompenger, sier hun.

«Kan fritas»

I Statens vegvesens Håndbok V718 Bompengeprosjekter står det at motorsykler og mopeder kan fritas fra å betale bompenger. Selv om teksten lyder at motorsykkel «kan fritas», innebærer ikke det lokal selvbestemmelse.

– Dessverre er det nok en gammel tekst som «henger» i forbindelse med overgangen fra manuelt system til AUTOPASS. Jeg kjenner ikke til noen prosjekter i dag med unntak av Atlanterhavstunnelen som har manuell bomstasjon hvor motorsykler og mopeder betaler bompenger. Motorsykler og mopeder er fritatt for bompengebetaling ved alle automatiske bomstasjoner, skriver Siv Johanne Wisthus-Nohr i Statens vegvesen til iTromsø i en e-post.

Økt interesse

FORHANDLER: Yngve Bjørklund er daglig leder for Eide motor. Han forteller at han merker en økt interesse for motorsykler etter bompenger ble vedtatt.

Yngve Bjørklund er daglig leder for Eide motor. Han forteller at de merker økt pågang og interesse for motorsykler etter bompenger ble vedtatt av kommunestyret.

– Vi signerte syv kontrakter for motorsykler bare i forrige uke. Det er flere enn vanlig. Mange av kundene sa de kjøpte motorsyklene for å slippe bompenger. Så det kan bli god business for oss at det innføres bompenger.

– Flere kommer innom med spørsmål, og lurer på om også mopedbil og ATV slipper bompenger. De har også kun skilt bak, så de slipper å betale de også.

Billigste løsningen

Han tror folk vil velge den billigste løsningen.

– Folk er nå skrudd sammen slik at de vil gjøre ting billigst mulig. Uansett tror jeg ikke det blir mindre køer med bompenger. For å komme seg fra for eksempel Kvaløya til Tromsdalen, så er det et helt arbeid å bytte busser og slikt. Da er det mye raskere med bil eller motorsykkel.

Han forteller at man kan kjøre motorsykkel seks til syv måneder i året i Tromsø.

– På noen lettmotorsykler kan man få piggdekk og kjøre hele året. Det er det noen som gjør, sier han.

Bompenge-Ragni: - Positivt

POSITIV: Ragni Løkholm Ramberg (Ap) er positiv til flere motorsykler og mopeder istedenfor biler på veiene.

Bompengearkitekt og leder av Tenk Tromsø, Ragni Løkholm Ramberg, synes det er positivt om folk lar bilen stå og heller kjører lettere kjøretøy.

– Det er helt vanlig på nasjonalt plan at mopeder og motorsykler får fritak, og vi jobber ikke for at Tromsø skal bli noe unntak. Begge deler er mer skånsomme fremkomstmiddel, og har mindre klimautslipp enn bil.

Hun reagerer positivt på at forhandlerne merker økt pågang.

– Det viser at folk begynner å tenke annerledes om behovet for bruk av bil. Det synes jeg er bra. Vi vet at 42 prosent av alle bilreiser er på under tre kilometer, og mange kjører alene. Her er særlig menn synderne. Hvis flere av dem som kjører alene i bilen heller kjører moped eller motorsykkel, letter det totalbelastningen i trafikken. Det er positivt, sier Ramberg.

I Statens vegvesens Håndbok V718 Bompengeprosjekter står det:

«Motorsykler og mopeder kan fritas for betaling av bompenger. I hovedsak vil slikt fritak kunne gjelde i bompengeringer i byer og tettsteder samt andre steder hvor det er praktiske problemer med å kreve betaling for denne gruppen, fare for at krav om bompengebetaling kan føre til at kjøretøyene benytter fortau, gang- og sykkelveier, eller der det benyttes ubetjente stasjoner. Fritak er mest aktuelt i bomstasjoner med felt for elektroniske abonnementsløsninger og bruk av brikker. Brikker for slike betalingsordninger kan vanligvis ikke monteres på motorsykler og mopeder, samtidig som det i slike felt ikke er mulig med automatisk overvåking av irregulære passeringer med slike kjøretøy, fordi de ikke har kjennemerke foran og fører benytter hjelm som hindrer gjenkjennelse av ansikt.»