– Vi har vært i møte med folk i Alta som ønsker å arrangere en egen avlegger av Smakfestivalen, forteller Mona Hassfjord i arrangørselskapet Vican til iTromsø.

I vinterferien var hun og makker Natalie Robertsen i Alta for å snakke med representanter for hotell- og restaurantbransjen, kokkelauget og næringsforeningen.

Alta tok kontakt

– Det var de som kontaktet oss med et ønske om å få arrangere en egen Smakfestival, forteller Hassfjord.

ALTA-MØTE: Mona Hassfjord (til venstre) var sammen med kollega Natalie Robertsen i Alta for å møte Yngve Reginiussen for å drøfte en Finnmarks-variant av Smakfestivalen.

Yngve Reginiussen, markedssjef i Altaposten, var en av finnmarkingene som møtte Smakfestivalen.

– Vi ønsket å se på muligheten for å kunne arrangere en festival her i byen på et tidspunkt på året når det ellers skjer lite, sier Reginiussen.

Positiv respons

Allerede i neste uke skal representanter for Smakfestivalen tilbake til Alta for å treffe enda flere fra byens reiselivsbransje, kommune og undervisningsvesen.

– Responsen har så langt vært veldig positiv, og budskapet har vært at "dette får vi til", sier Reginiussen.

I Tromsø har Smakfestivalen blitt en enorm suksess.

Første året kom cirka 50.000 besøkende til festivalen – i fjor hadde publikumstallet steget til 70.000.

Håper på 20.000 på sikt

– Vi kan jo selvfølgelig ikke regne med samme besøkstall, men vi er 20.000 i Alta – så på sikt ville det være kjempebra om vi nådde et så stort publikum, sier Reginiussen.

REKRUTTERING: Hovedhensikten med å arrangere Smakfestivalen er å vise fram mat- og drikkemangfoldet i Nord-Norge – og til å lokke ungdommer til å satse på matfaglig utdannelse.

Det er allerede satt en foreløpig dato for Alta-versjonen av Smak – 15. til 17. september, én uke før hovedfestivalen starter i Tromsø.

– Da har vi allerede et arrangement – Langhelg i Alta. Det vil passe veldig bra å arrangere Smakfestivalen samtidig, sier Reginiussen.

Tror ikke på konkurranse

Arrangørene i Alta håper på å kunne lokke utstillere og matprodusenter fra både Nord-Troms og Finnmark til festivalen i Nordlysbyen.

PROSJEKTLEDER: Mona Hassfjord i arrangørselskapet bak Smakfestivalen, Vican.

Mona Hassfjord tror ikke at en satsing i Alta vil gå på bekostning av festivalen i Tromsø.

– Nei, vi tror ikke at de to arrangementene vil konkurrere – de vil snarere komplettere hverandre, sier hun.

Synergieffekter

– Erfaringene viser Tromsøfestivalen hovedsakelig har produsenter fra Troms, og kun noen få fra Finnmark og Nordland, sier Hassfjord.

Ifølge henne vil terskelen for å komme til Alta være lavere for mindre utstillere fra nærområdet.

Samtidig vil større utstillere og produsenter kunne trekke synergieffekter når det er to festivaler som samarbeider – og som ligger nært i tid.

Tror på vekst sørover

Om Alta-festivalen blir sjøsatt og blir en suksess vil Smak også gløtte sørover mot Nordland.

– Det har vært en tanke som vi har hatt helt fra starten om at vi gjerne arrangerte noe i nabofylket i sør, sier Hassfjord.

Ifølge henne vil en vekst sørover ikke skje i direkte konkurranse med matfestivaler som allerede eksisterer i dag, som Vesterålen Matfestival eller Lofoten Matfestival.

Bodø naturligst

– Det er nok slik at Bodø peker seg ut som det mest naturlige stedet å arrangere en Smakfestival i Nordland, sier Hassfjord.

Men først skal altså Alta få sin festival.

– Jeg er sikker på at de vil få det til – Alta er flink på å gjennomføre store arrangementer som Finnmarksløpet og Arctic Race, sier Hassfjord.