Klokken er 05.00, og Tromsø lufthavn er tilnærmet tom. På en benk ved gate 24 sitter imidlertid en mann i dress og venter spent på ombordstigningen til VF101 – FlyVikings aller første flyging; fra Tromsø til Hammerfest. Mannen heter Alf E. Jakobsen og er ordfører i kommunen med isbjørnen på våpenskjoldet.

KOKFORNØYD: Hammerfest-ordfører Alf E. Eriksen jubler over at landsdelen endelig har fått et lavprisselskap.

– Det er sannelig på tide at man får litt konkurranse om flyrutene i landsdelen. Som vertskommune har vi jobbet lenge med å tilrettelegge så godt vi kan for Giæver og FlyViking. Det er et tiltak vi støtter fullt ut og ønsker velkommen, sier han og fortsetter:

– Det kan ikke være sånn at man kan reise til Gran Canaria tur-retur for samme pris som det koster å fly fra Hammerfest til Tromsø. Det har i tillegg vært sånn at petroleumsnæringen har lagt beslag på de billige billettene til Widerøe, slik at andre reisende har vært nødt til å betale i dyre dommer.

Med et eget lavprisselskap i landsdelen håper ordføreren at Hammerfest skal bli mer attraktiv, både som arbeidsplass og reisedestinasjonen.

– Mitt ønske er at turistene skal få øynene opp for hva resten av landsdelen har å by på, ikke bare de etablerte destinasjonene. Med billigere billetter er det helt klart en mulighet, sier han.

Reiste langveisfra for å delta

Etter hvert som klokken nærmer seg 05.30–20 minutter før avgang–begynner folk å strømme til gaten, blant dem et samlet pressekorps, lokalpolitikere og to unge menn som begge har reist langt for å være med på flyselskapets første flyging.

– Vi er kanskje Norges mest flyinteresserte menn, sier Eilif Helstrup (19) fra Oslo.

Sammen med ålesundingen Erik Christian Klakegg (19) reiste han søndag til Tromsø ens ærend for å være med på jomfruturen til Finnmark.

– Det er ikke hver dag et nytt flyselskap etablerer seg i Norge, og særlig ikke et som kanskje kommer til å bli værende ei stund. Sånt må man få med seg, sier Klakegg.

Mens iTromsø snakker med 19-åringene, kommer sjefen selv, Ola Giæver, gående med brystkassa en meter fremfor seg. Ved gaten blir han møtt av sjefflyger og kopilot Stig Thun.

– Gratulerer med dagen, Ola, sier Thun og tar ham i hånda. Giæver gliser.

Til iTromsø forteller Giæver at det, etter ett år med steinhardt arbeid, er deilig endelig å være i gang. Han meddeler imidlertid at jomfruturen etter alle solemerker må utsettes. Det blåser hardt i Hammerfest og det er varierende vind.

– Vi tar ikke av før forholdene blir bedre, sier han.

Møter unge pilotspirer

Mens Giæver venter, slår han av en prat med Helstrup og Klakegg.

– Dere liker fly? Skal dere bli piloter? spør han.

JOMFRUTURDIPLOM: Administrerende direktør i FlyViking, Stein Terje Dahl, delte ut jomfruturdiplomer til alle de 22 passasjerene. Her får Erik Christian Klakegg (19) sitt.

Svaret er et unisont ja.

– Utmerket! Dette må jo være neste generasjon med FlyViking-piloter, sier Giæver og klapper guttene på skuldrene.

I dag har selskapet 37 ansatte, hvor majoriteten er til opplæring med simulator på Gardermoen.

– Organisasjonen er allerede på plass. Nå gjenstår det å flette inn flere ruter og fly i opplegget vårt, sier administrerende direktør i FlyViking, Stein Terje Dahl. Han skal i likhet med 19-åringene være med på jomfruturen.

I dag leaser selskapet to Bombardier Dash 8-fly som skal betjene rutene fra Tromsø til Hammerfest og Bodø. I hvert fly er det plass til 37 passasjerer.

– Målet er at vi skal ha doblet antallet fly innen sommeren eller høsten, sier Giæver.

– Flere har dog påpekt at det er et tøft marked hvor de små selskapene må gi tapt, og de store går med dundrende underskudd. «Hvis du ønsker å bli millionær, er det bare å begynne med en milliard og deretter starte et nytt flyselskap,» sa Virgin-milliardær Richard Branson.

– Men ble han millionær? Nei, han er milliarder den dag i dag. Jeg har tro på konseptet vårt og det er helt klart en etterspørsel i markedet, sier Giæver.

Frykt og turbulens i Hammerfest

Mens Giæver snakker med media, får sjefflyger Thun en telefon fra Hammerfest. Vinden har begynt å få en klar retning og været har bedret seg.

Klokken 06.30 går de 22 passasjerene om bord i maskinen. Kort tid etter setter den kurs mot Hammerfest.

Underveis deles det ut jomfruturdiplomer til alle de reisende, og det serveres–upretensiøst nok–twist-sjokolade og fruktkarameller. Alt går smertefritt for seg.

ENKEL BEVERTNING: Eilif Helstrup (19) tar seg en twist.

Etter 45 minutter er derfor overraskelsen stor idet flyet kastet fra side til side av sterke vindkast og raskt mister høyde idet det kommer inn i leet av Storfjellet, like før rullebanen i Hammerfest. NRKs utsendte skriker ut, 19-åringene bryter ut i latter og flyvertinnen gliser.

Den eneste som ikke lar seg affektere, er TV2s Egil Pettersen. Han snur seg i setet, ser på NRK-journalistene og spør om det er en skrekkfilm de filmer. Sekunder senere lander flyet trygt på rullebanen.

Har vært nødt til å ta buss

– Det var ikke den verste landingen. Jeg har opplevd langt verre, sier Giæver, som landet i Hammerfest for første gang i 1984. Siden den gang har han foretatt landingen utallige ganger.

I LUFTA: Ola Giæver og sjefflyger Stig Thun smiler bredt 14.000 fot over Finnmark.

– Jeg tenkte ikke engang over at vi landet. Man blir så vant til det, og med Ola bak spakene, er det ingenting å bekymre seg om, sier tidligere ordfører i Hammerfest, Kristine Jørstad Bock, mens hun pakker veska og gjør seg klar til å forlate flyet.

I Hammerfest ble Giæver og hans kolleger møtt av en velkomstkomité med kake, musikk, taler–og nye passasjerer.

– Vi bestilte billetten med en gang de ble lagt ut. Dette er noe vi har ventet på lenge, forteller Randi Alfredsdatter Johannessen (70).

Hun og mannen Odd Bjørnar Johannessen (70) skal til Tromsø og besøke gamle kjente.

MÅTTE TA BUSS: Randi Alfredsdatter Johannessen (70) og mannen Odd Bjørnar Johannessen (70) ønsker Giævers flyselskap hjertelig velkommen. Tidligere har de måttet ta buss for å komme seg ut av Hammerfest.

– Dette er et sårt tiltrengt tilbud. Det har vært så dyrt at vi ikke har hatt råd til å fly tidligere. Hver gang vi skal reise, har vi vært nødt til å ta buss, og da er det snakk om lange reiser, sier hun.

– Ja, nå håper jeg bare folk benytter seg av tilbudet slik at det varer. Det tror jeg dog de vil gjøre, legger mannen til.

JOMFRUTURDIPLOM: Administrerende direktør i FlyViking, Stein Terje Dahl, delte ut jomfruturdiplomer til alle de 22 passasjerene. Her får Erik Christian Klakegg (19) sitt.