Ifølge Ørnebakk vil en nasjonal reiselivs- eller turistskatt kunne bøte på en del problemer som har oppstått i kjølvannet av den kraftige turistveksten de senere årene.
– Eksempelvis i Lofoten rapporterer man om mye forsøpling og stor slitasje på naturen. Turistene klager på sin side på manglende parkering og skilting i tilknytning til populære attraksjoner, sier Ørnebakk.
LES OGSÅ: Derfor vil de ikke ha lokal reiselivsavgift i Tromsø (for abonnenter)
Vil ikke skremme turister
En turistskatt vil kunne øremerkes til såkalt "førstelinje-infrastruktur" som nettopp skilting, parkering, søppelhåndtering, sikkerhet og generell tilrettelegging.
– Vi trenger penger til å både gjøre våre reisemål attraktive, men også gjøre dem bærekraftige med tanke på miljøpåvirkning. Det er noe dagens turister etterspør, sier Ørnebakk.
NHO skeptiske
Hans forslag møter imidlertid motbør fra næringslivet. Regiondirektør i NHO, Målfrid Baik, sier at det siste et skjørt reiseliv trenger er økte skatter.
– Skattenivået er høyt nok som det er, og vi må kunne finne andre løsninger på problemene enn å kreve inn enda mer skatt, sier hun.
Hun ser heller for seg en dialog mellom næringslivet og kommunene.
– Vi burde kunne finne felles kjøreregler for bruk av naturen slik at vi fremmer et bærekraftig reiseliv, sier hun.
Finnes betalingsvilje
Willy Ørnebakk på sin side mener at en nasjonal skatt vil bli godt mottatt av både turister og lokalbefolkning.
– Den vil neppe være med på å dempe reiselysten for dem som vil til Norge. Du dropper jo ikke å reise til Dubrovnik i Kroatia fordi du må betale syv euro i turistskatt – det vil ikke skje her heller, sier Ørnebakk.
Vill unngå turistmotstand
Fylkesråden mener at områder som opplever stort trykk fra reiselivet, og der reiselivsoperatører driver kommersiell virksomhet, skal få penger til tilrettelegging.
LES OGSÅ: Giske vil lære av Tromsøs suksess (for abonnenter)
I dag faller denne typen tiltak mellom flere stoler med tanke på finansiering. Er det en kommunal oppgave, er det næringslivet som bør ha ansvaret – eller er det overordnede statlige myndigheter som skal ta regningen?
– Vi risikerer å få en lignende diskusjon som rundt oppdrettsnæringen eller oljevirksomhet om lokalsamfunnene kun står igjen med ulempene, sier Ørnebakk.
Han har imidlertid ikke støtte fra sentralt hold.
I regjeringens stortingsmelding om reiselivet, som ble lagt fram i Tromsø i forleden uke, tok næringsminister Monica Mæland til orde mot turistskatt (for abonnenter).
– Vi vil ikke innføre en særskatt for en bransje som allerede blir regnet som en dyr bransje. Det vil være kostnadsdrivende, sa hun da.
Avventende fra reiselivet
Monica Lyngh, styreleder i Visit Tromsø-region, er mer avventende til forslaget fra Ørnebakk.
– Jeg er verken for eller imot – ennå. Vi mangler en ordentlig analyse av hvordan en slik skatt vil slå, sier hun.
Dessuten så må det avklares hvordan en skatt skal kreves inn – skal det være en overnattingsavgift, en billettavgift – eller finnes det andre løsninger.
Betaler mye allerede
Ifølge Lyngh så legger turistene som kommer til Norge allerede igjen mye penger.
Hun skjønner imidlertid hvorfor et slikt forslag virker spiselig for mange.
– Spesielt når det kommer til kommersiell bruk av våre fellesgoder, som vi mener skal være fritt tilgjengelig, sier hun.
Hun peker blant annet på at enkelte turoperatører tar betalt for å sende folk til akebakken på Charlottenlund.
Vil overtale Arbeiderpartiet
Willy Ørnebakk sier at han skal ta med forslaget om turistskatt til Arbeiderpartiets landsmøte etter påske.
– Jeg vil prøve å få det forankret slik at vi kan fremme det overfor Stortinget. Det handler om å være i førersetet – og ikke komme diltende etter når problemene blir synlige, sier han.