– Dette er helt fantastisk, og absolutt en stor anerkjennelse for våre ansatte. Hurtigruten er en stor og viktig kunde for oss, sier daglig leder Kurt Mydland, som er svært glad for utmerkelsen.

Lokal mat

Hurtigruten har utviklet det prisvinnende matkonseptet «Norways Coastal Kitchen», hvor over 80 prosent av råvarene er norske. Menyene er utviklet slik at gjestene kan oppleve mat fra distriktene de seiler forbi.

Mydland forteller at de har utviklet matprodukter spesielt for Hurtigruten.

– Vi har vært fast leverandør for Hurtigruten i syv til åtte år, og har jobbet med produktutvikling rettet mot den typen turisme. Reinkjøtt er en av de store bestselgerne. Matsuvenirer er også populært, sier han.

En annen nordnorsk klassiker fra Mydland er også representert ombord.

– Mydland-pølser finnes også å få servert på Hurtigruten, forteller han fornøyd.

Hard konkurranse

Hurtigruten har satset på lokale samarbeidspartnere langs norskekysten, og de reisende kan få servert mat fra hele 35 forskjellige lokalmatleverandører. Derfor var det hard konkurranse om å vinne den gjeve prisen.

– Det er først og fremst hyggelig at prisen gikk til en leverandør som har vært med oss så lenge, sier Freddy Storaker Bruu fra Hurtigruten, og legger til:

– Dette er et selskap som har lange tradisjoner og fokus på godt håndverk.

Tre millioner måltider

Hurtigruten har nærmere 300.000 lokalreisende hvert år, og det serveres dermed rundt tre millioner måltider i året.

Bruu forteller at han har vært ansatt der i tre år, og har vært med å utvikle konseptet med lokalmat ombord.

– Her vil jeg også løfte fram Mydland som en viktig bidragsyter. De har vært med hele prosessen, og er i dag representert døgnet rundt på Hurtigruten, forteller Bruu.