Hun reagerer på driftssjef Magnar Nilssens uttalelser til iTromsø tidligere denne uka (for abonnenter).

44 km/t i 30-sonen

– Våre sjåfører kjører under 30 km/t og jeg har informert dem om de spesielle forholdene ved Selnes skole, sa Nilssen.

Nå hevder Larsen at hun kan dokumentere at dette ikke stemmer.

– Ved hjelp av gps-en på mobilen til en forelder kan vi dokumentere at bussen i ett tilfelle har hatt en hastighet på 44 km/t i 30-sonen. Vi har gjort systematiske målinger som viser at det Magnar Nilssen sier, ikke stemmer.

FAU-lederen viser til at de har nedsatt ei trafikkgruppe med foreldre som det siste halvannet året har jobbet for å dokumentere at fartsgrensen ikke overholdes på barnas skolevei.

FARTSAKSJON: Sist onsdag demonstrerte foreldre og barn ved Selnes skole for å få bussene og bilene til å overholde fartsgrensen. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

Snittmålinger

– Vi vil være sikre når vi uttaler oss, vi står ikke fram bare og synser, vi vet at dette skjer.

De har også gjort målinger på toppen av Blåselveien hvor alle kjøretøy, inklusive bussen, er målt til 50 km/t tross 30-sonen. Larsen er bekymret for trafikksituasjonen, spesielt med tanke på at driftssjefen har sendt internskriv til sjåførene om at fartsgrensene må overholdes.

– Nobina-bussen holder godt over 30 km/t i Niseveien mellom bussholdeplassene, og vi har målt noen over 50 km/t. Det er bekymringsfullt at Magnar Nilssen ikke har kontroll på hva som foregår.

Også Ap-politiker

FAU-lederen mener både kommunen. Nobina og Troms fylkestrafikk driver med ansvarsfraskrivelse om trafikksituasjonen i Niseveien. Hun mener Selnes-elevene har en av byens farligste skoleveier, men ingenting skjer til tross for at problemet har vært kjent lenge.

– Vi har spilt inn til kommunen at det er enkle grep som kan tas, som omtrent ikke koster noen ting. Men alle skylder på hverandre og ingen tar ansvar. Når Troms fylkestrafikk skylder på at de må holde rutene, tar de ikke nok hensyn til myke trafikanter og barnas skolevei.

– Du sitter jo også i kommunestyret for Arbeiderpartiet, og har dermed makt til å gjøre noe?

– Det har vært en av hjertesakene mine, og senest i kommunestyret på onsdag tok jeg det opp i forbindelse med utbyggingen på Strand. En rapport hevder at skoleveien er forsvarlig, det er den ikke, sa jeg.

LES OGSÅ: Lover kollektivrevolusjon i byen: Nå kommer leddbussene og ny byterminal (for abonnenter)

– Ikke mulig

Driftssjef Magnar Nilssen i Nobina stiller seg tvilende til målingen i Niseveien dersom de er like nøyaktige som målingen i Blåselveien.

– Det er fysisk umulig får våre busser å oppnå 50 km/t i Blåselveien, til det er bakken for bratt. Hvis Kristine Larsen påstår det, begynner jeg å tvile på målingene. Jeg har snakket med mine sjåfører og jeg tror like mye på dem som jeg tror på Kristine Larsen.

– Fartsgrensa skal følges, punktum finale. Sjåførene skal ikke være nødt til å bryte fartsgrensa for å holde ruten, sier Nilssen.