Det etter at Statens vegvesen nå har sendt over et reguleringsplanforslag til kommunen.

– Vi har basert vårt reguleringsplanforslag på kommunens vedtak om en østre trasé – og at man har vedtatt at den skal ligge langs en 200 meter brett i området gjennom Ramfjorden, sier Jøran Heimdal, prosjektleder for E8 i Statens vegvesen.

Ut på høring etter påske

Heimdal regner med at kommunen kan vedta at reguleringsplanforslaget kan legges ut til høring i slutten av april eller begynnelsen av mai. Deretter skal den ligge ute for offentlige innspill, og vedtas i kommunestyret like etter sommerferien.

2,2 milliarder kroner

Det er ikke satt en endelig prislapp på veien på østsiden av Ramfjorden. Ifølge Heimdal har veivesenet forholdt seg til et estimat på cirka 2,2 milliarder kroner – men et kvalitetssikret veibudsjett vil neppe være ferdig før i tidligst juni, sier han.

– Det er en veldig omfattende plan, og det er flere forhold som er fordyrende og som vi må ta hensyn til, sier Heimdal.

Blant annet skal det bygges en tunnel forbi det rasutsatte området i Sørbotn ved Maritind.

Skredsikring

– Vi må også bygge flere skredvoller i området, sier prosjektlederen.

Det må også bygges en helt ny 300 meter lang bru over Nordbotndalen ved Fagernes.

– Det er en dyp og bratt dal som vi må passere. Veien vil her gå på nedsiden av travbanen og Eiscat og gå videre ned mot Lauksletta, sier Heimdal.

I Nordbotndalen ligger også flere av kommunens drikkevannskilder som må sikres i forbindelse med veibyggingen.

Tre reinpassasjer

Reindrifta må også tas hensyn til. I alt tre passeringer for rein skal bygges langs E8 – to bruer/kulverter og én planundergang.

Disse skal ligge helt sør ved Sørbotn, ved Nordbotn ved Fagernes og et sted midt mellom de to ytterpunktene.

– Vi har hatt en god dialog med reindrifta og Fylkesmannen for å finne løsninger på dette, og vi mener at vi har funnet disse, sier Heimdal.

Vil ha konsekvensrapport

Man har imidlertid ikke fått 100 prosent grønt lys fra reindriftsnæringen.

– De har bedt om å få en endelig rapport om de totale konsekvensene for reindrifta når vi har utarbeidet et detaljforslag for veien, sier Heimdal.

Andre sektormyndigheter eller næringsinteresser har ikke meldt innsigelser så langt mot reguleringsplanforslaget.

– De innsigelsene som kom tidligere for å verne eksempelvis kulturminner og rødlistede arter ble satt til side av Kommunaldepartementet da departementet behandlet saken i fjor.

Åttende planforslaget

Reguleringsplanforslaget fra veivesenet er den åttende versjonen som kommer til politisk behandling.

Det er seks år siden det ble vedtatt en slik plan – men da på vestsiden av Ramfjorden.

Da de borgerlige partiene i Tromsø vant kommunevalget droppet de disse planene og gikk for et østre alternativ.

Legger fram NTP

– Det har vært politisk omstridt om hvor veien skal gå. Om dette er den endelige versjonen av E8 vil være opp til politikerne, sier Heimdal – som ikke ønsker å utdype svaret.

Onsdag legges Nasjonal Transportplan fram for Stortinget. Da vil det bli avklart om ny E8 blir prioritert, og om det settes av penger til byggingen.

– Vil prioritere arbeidet med veien

– For oss handler det om «raskeste vei til veien». Vi vil gjøre vår del for å få veien realisert så raskt som mulig, sier leder i byutviklingskomiteen, Ragni Løkholm Ramberg.

Ikke aktuelt med omkamp

Hun sier at det ikke er et alternativ å prøve å finne andre løsninger enn det veivesenet nå foreslår.

– Vi har klare over at det finnes en god del fordyrende elementer i østre trasé – men vi vil ikke yppe til omkamp på noen som helst måte, sier hun.

LES OGSÅ: «Vei i vendingen»

Forventer positivt NTP-vedtak

Det viktigste er – som sagt – å ikke skape usikkerhet om at hele Tromsø står bak ny E8 – i hvert fall ikke nå som NTP er like rundt hjørnet.

– Det er det avgjørende spørsmålet for oss i Tromsø, og vi forventer at ny E8 blir prioritert, at den blir finansiert og at det blir oppstart i den første delen av NTP-perioden, sier hun.