Tenk deg følgende: Sola skinner, det er vindstille, skiføret er perfekt – og du skal gå turen fra Snarbyeidet til Tromsdalen.

Det eneste som gjenstår før drømmeturen er å ta skibussen fra Prostneset til Snarbyeidet.

Men bussen dukker ikke opp.

Akkurat det var det som skjedde lørdag morgen.

Massevis med folk

EN BUSSJÅFØR, EN BUSSJÅFØR...: Stig Henriksen tok affære da en flokk skiturgåere ble strandsatte på Prostneset. Han overtok helt enkelt ruta da den oppsatte bussen ikke kom.

– Jeg kom kjørende med en annen rute og så at det var samlet massevis av folk på Prostneset som ventet på rute 450, forteller bussjåfør Stig André Henriksen.

Han tror at så mange som 70–80 personer sto og ventet.

– De kontaktet meg og spurte om når bussen skulle gå, men det kunne jeg ikke svare på. Derfor ringte jeg inn til trafikkansvarlig på Nobina, og da viste det seg at det var skjedd en misforståelse, forteller Henriksen.

Hadde ikke sjåfør

Sjåføren som egentlig skulle ha ruta var ikke klar over dette.

– Da tok jeg beslutningen om at jeg skulle ta over ruta, jeg kunne jo ikke la alle de forventningsfulle passasjerene som skulle utover stå igjen, sier Henriksen.

Han ga derfor beskjed til trafikkansvarlig om at de fikk finne noen andre til å ta hans egentlig rute ut til Olavsvern.

– Jeg var nødt til å prioritere – det var jo viktigere at 70–80 personer fikk transport enn kanskje to-tre stykker – eller kanskje ingen, sier Henriksen.

Helt riktig prioritering

Driftssjef i Nobina, Magnar Nilssen, sier at Stig Henriksen gjorde helt rett da en keitete situasjon oppsto.

– Han viste handlekraft – og han ga god service til våre kunder. Det er slik vi vil at ansatte skal oppføre seg, sier han.

Prioriteringen var helt rett, fortsetter Nilssen.

– Når det nå engang hadde skjedd en feil med oppsettet av sjåfører, så gjorde han det absolutt beste ut av situasjonen, sier han.

Vant til kjeft – ikke skryt

Henriksens resolutte inngripen har gitt mange positive tilbakemeldinger på sosiale medier.

Nilssen stikker ikke under stol med at beskjedene man får fra passasjerer ofte er i motsatt ende av skalaen...

– Derfor føles det veldig behagelig når våre sjåfører får skryt på denne måten, forteller Nilssen.

Det var imidlertid ikke bare på Facebook Henriksen fikk skryt.

Passasjerene – som først trodde at skituren skulle gå i vasken – visste å sette pris på innsatsen.

Sang "En bussjåfør"

Roger Ingebrigtsen var en av passasjerene som holdt på å få lørdagsturen ødelagt.

– Han viste at en enkeltperson kan gjøre forskjell. Istedenfor at Nobina fikk kjeft fra 80 sure og skuffede passasjerer, så er stemningen nå omvendt, forteller han.

Stemningen var så god at en fullstappet buss høylytt ga uttrykk for det.

– Alle sammen stemte opp i sangen "En bussjåfør, en bussjåfør". Og det var helt rett å gjøre det, sier Ingebrigtsen.

Glad for tilbakemeldingene

Henriksen selv tar viraken med ro. Han mener at det egentlig ikke var stort annet å gjøre enn å hive seg rundt og skifte rute.

Han hadde ingen planer for dagen, og det å ta en ekstratur til Snarby var en ekstraøkt som var lett å bære. Spesielt når det ble så godt likt.

– Passasjerene var veldig positive, og det ga de uttrykk for. Og jeg skjønner jo at de ble glade – jeg er selv turmenneske og går gjerne turen mellom Snarbyeidet og Tromsdalen – selv om jeg bruker to dager på turen, sier Henriksen.