The Gathering (TG) er verdens nest største datatreff, kun slått i antall deltakere av det svenske Dreamhack.

Festen, som trekker data- og spillinteresserte fra hele landet til Hamar, ble første gang arrangert i påsken 1992, og har siden da vokst betraktelig. I år forventer arrangørene å sette ny besøksrekord med over 7.000 deltakere.

Maria Eilertsen (21) fra Tromsø er en av ildsjelene som holder liv i datafesten.

– Det de fleste kanskje ikke innser, er at alt er drevet av frivillige – og likevel har vi klart å bli verdens nest største datatreff, sier hun.

Fikk jobb som 15-åring

Eilertsen begynte allerede i 2011 å jobbe i crewet på rundt 350 frivillige, bare 15 år gammel.

Hun vokste opp med dataspill og allerede i 10-11-årsalderen fikk hun interesse for design og animasjon.

– Jeg så at de trengte folk til designgruppa, og tenkte at jeg hadde noe å bidra meg. Jeg bestemte meg derfor for å søke, selv om jeg var ganske ung, forteller hun.

Foreldrene var imidlertid skeptisk til å sende den da 15 år gamle jenta til Hamar for å være med på et enormt datatreff.

– Men arrangementet har både deltakerombud og frivilligombud. Hun som var frivilligombud da snakket med foreldrene mine om jobben, og jeg fikk til slutt lov å reise. Jeg reiste ned sammen med stefaren min, men kom hjem igjen med 400 nye venner. Etter det var det ikke noe spørsmål om jeg skulle ned igjen neste påske.

Påsketradisjon

Siden 2011 har Eilertsen reist til Vikingskipet nesten hver påske.

– Den eneste gangen jeg ikke hadde anledning til å jobbe var i 2013.

– Så du savner altså ikke den mer tradisjonelle påskeferien, med fjellkos og skigåing?

– Hehe, nei. Jeg må innrømme at savnet etter TG ble stort da jeg så vennene mine poste bilder fra arrangementet året jeg ikke kunne dra. Det er jo noe utrolig sosialt over det hele. Mange tror nok at man bare sitter og stirrer i skjermen, men det er bare en liten del av det. I tillegg til e-sportskonkurranser, er det også spennende foredrag og kreative konkurranser hvor unge talenter lager apper, programmerer eller viser fram andre greier. Det er en grunn til at de største arbeidsgiverne i bransjen tar turen hvert år, sier hun.

Drømmejobben

For Eilertsen har arbeidet med datatreffet vært et viktig springbrett for karrieren. I fjor ble hun sjef for TGs grafiske profil, noe som også inkluderer ansvar for det årlige temaet, samt design av merchandise.

– For å gjøre det lettere for oss å profilere oss og promotere merkevaren vår overfor sponsorer og samarbeidspartnere, har vi besluttet å gi TG en helhetlig og fast grafisk profil. Tidligere har den endret seg fra år til år ut ifra hvilket tema vi kjører.

– Det er drømmejobben. Målet er å få fortsette å jobbe slik, men samtidig få betalt for det, legger hun til og ler.

Håper på flere frivillige

21-åringen studerer grafisk design ved Høgskolen Kristiania i Oslo.

– Med nettverket og erfaringen man får gjennom datatreffet og frivilligarbeidet, tror jeg ikke det blir noe problem å få seg jobb, sier hun.

Eilertsen håper nå flere unge vil gjøre som henne.

– Uten frivillige hadde vi ikke kunnet arrangere TG, sier hun, og fortsetter:

– For å få seg jobb her spiller det ingen rolle hvor gammel du er, eller om du er gutt eller jente. Vi ser etter folk med potensial og engasjement.