1. august 2015 startet UiT – Norges arktiske universitet å kreve inn parkeringsavgift fra ansatte og studenter, til stor protester. Parkeringsinntektene utgjorde i underkant av 1,5 millioner kroner i 2015 og 4,8 millioner kroner i 2016.

Årlige millioninntekter

– Vi ønsker å stimulere til å bruke beina, sykkel eller kollektivtrafikk – og dessuten vil vi gjennomføre grønne samferdselstiltak og trenger penger, uttalte Erland Loso, direktør ved bygg- og eiendomsavdelingen på UiT til iTromsø i juni 2015.

Nå ruller bokstavelig talt millionene inn til UiT, samtidig som de får bein å gå på i form av satsing på tiltak for at flere lar bilen stå. Mange millioner er allerede brukt, og flere skal brukes i tiden fremover.

Flere hundre tusen kroner er blant annet brukt på sykkelparkering og skistativ.

– Vi får inn rundt fire millioner kroner i året. UiT-styret har bestemt hva pengene fra parkeringsavgiften skal brukes til. Vi skal satse på et konsept med overdekket sykkelparkering. Vi har også planer om å etablere sykkelservicestasjoner for vask og vedlikehold og med sykkelpumpe, sier Loso.

Ikke billig

Også skiparkering og «skibod» inngår i planene. Ved nybygget til Handelshøyskolen er det laget en sykkelparkering med tak. Den skal være modell for de nye sykkelparkeringene som kommer på campus, blant annet ved MH2, Krafthallen, det nye biologibygget.

– Den blir vår referanse på sykkelparkeringshus. Noen av dem vil få adgangskontroll og videovervåking. Det er ikke billig med sykkelparkering, de koster fort mellom 5.000 og 10.000 kroner per sykkelplass.

Den største potten, på 4,6 millioner kroner, er brukt på noen hundre meter med gang- og sykkelstier. Foreløpig er denne stien forbeholdt biler i forbindelse med byggingen av MH2.

– Når MH2 er ferdig i 2018 skal den forbeholdes gående og syklende, sier Loso.

Færre parkeringsplasser

UiT jobber for å legge til rette for aktive ansatte og studenter, som kan stille nydusjet på forelesningene.

– For eksempel ved Handelshøyskolen har vi egen inngang til dusjanlegget dersom man kommer svett til jobb. Vi streber etter å bygge ut dusjfasiliteter der det er mulig.

Loso har forståelse for at noen er avhengig av bil, men at det blir færre parkeringsplasser.

– Jeg skjønner at noen har problemer med å finne parkeringsplass, jeg opplevde det selv i forbindelse med et møte og jeg måtte kjøre rundt for å lete etter plass. Mange plasser har forsvunnet i forbindelse med Kraft-utbyggingen og MH2. Når ny lærerutdanning skal bygges i 2020 forsvinner enda flere parkeringsplasser.

AVGIFTSFINANSIERT: Det er inntektene fra parkeringsavgiften på campus UiT bruker på tiltak for å få flere til å bruke beina til jobb og studier i stedet for bil. Foto: Ronald Johansen / iTromsø