Prosessfullmektigen gikk hardt ut da han startet sitt innledningsforedrag i tingretten i formiddag. Han finner det merkelig at Troms Taxi som en annenleverandør bare 12 dager etter at kontrakten ble undertegnet, kom med trusler om heving og deretter søksmål.

Skal stilles likt

– Troms Taxi mener at de skal stilles likt med SSP. Det ser UNN på som uhørt og en umulighet.

Advokat Albertsen trakk fram at Troms Taxi, helt bevisst og fra første da, har brukt media i kampen mot SSP. Ved å svartmale situasjonen og fremheve at pasientene lider med SSP som operatør, har de skapt et skjevt inntrykk av situasjonen.

Gjør ikke sitt

– Her vil jeg spørre: Dersom det er så viktig for Troms Taxi at pasientene ikke skal rammes, hvorfor gjør de ikke sitt for å hindre det? I stedet nekter de å være underleverandør, noe som ikke gjør situasjonen bedre.

– Siden oppstarten har Troms Taxi sendt flere hundre avviksmeldinger hvor de påpeker manglene ved leveransen til SSP. Ettersom de ikke hadde noen klagerett da de tapte anbudskonkurransen, har de gjort alt for å få kontrakten tilbake.

Var enerådende

– For det er en kjensgjerning at Troms Taxi var enerådende i regionen i årevis. Denne situasjonen ønsker de tilbake. Og for å få det til, har selskapet konstruert anførsler på ulike områder – spesielt hva angår tildeling av turer.

– UNN har aldri gitt Troms Taxi forventninger om hvor stor deres andel av pasienttransporten skal være, bortsett fra at dersom SSP ikke har kapasitet skal de kontaktes.

Prosessfullmektigen presiserte også at SSP benytter flere såkalte turvogner i transporten. Det er biler som ikke har noe fast driftsområder, men kan operere fritt.

– Jeg vil også gjøre retten oppmerksom på at Troms Taxi, til tross for at de klart tilkjennega at de ikke ville det, likevel deltok i konkurransen om å være andreleverandør. Da inngikk de en avtale med UNN som så å si var likelydende med den SSP har.

Umulig å praktisere

Thomas Albertsen reagerer også på at Troms Taxi har antydet at UNN –til en hver tid – skal ha kontroll på hvor bilene til SSP befinner seg.

– Det er umulig. Min klient kjenner antallet, men det er alt.

Advokaten mener at dersom retten skulle komme fram til at det har forekommet ulovlig kjøring, kan UNN likevel ikke stilles ansvarlig.

– Selvsagt kan helseforetaket iverksette sanksjoner. Men det kan ikke skje uten at det foreligger en dom eller forelegg.

– Det nærmeste vi kommer i denne sammenhengen, er at politiet sommeren 2015 konkluderer med at SSP kan ha kjørt i strid med forskriftene. Men det er alt, uttalte Thomas Albertsen.