– Det har vært en lang vei å gå, erkjenner tromsøjenta i dag. Med samboeren i samme selskap, to barn hjemme i Kattfjorden og en mor som stiller opp både sent og tidlig, er drømmen gått i oppfyllelse.

Mange yrker

Før Marie Hansen dro til USA i 2007, hadde hun fem år bak seg som frisør før hun ble fisker. Hun hadde også jobbet i sikkerhetskontrollen på en rekke flyplasser – også på Langnes. Det var der drømmen om en gang å bli flyger oppsto. Nå er hun styrmann hos Ola Giæver og har som mål å bli kaptein.

Les også: Giæver satser på å ha flyruter til Oslo og Vestlandet i løpet av sommeren

1.600 timer

– Men det målet vil ta tid. Jeg må ha 1.600 timer bak spakene i før jeg kan sy kapteinstripene på ermene. Med de rutene vi flyr nå, snakker vi om år før det skjer, sier 34-åringen.

Som ung rekefisker gjorde Marie Hansen gode penger. Det resulterte i at hun i ung alder kjøpte sitt første hus. Deretter ble det flere – i tillegg til leilighet.

ENDELIG: Tromsøjenta Marie Hansen er endelig klar som flyger. Nå fører hun Dash 8-maskinene til FlyViking – en jobb hun begynte i februar.

Solgte alt

– Da jeg bestemte meg for å starte flygerutdanningen, ble alt solgt. I tillegg forlot jeg samboer, katten, familie og venner.

Det er ingen tvil om at tobarnsmammaen har vært målbevisst og har satset. Totalt har hun brukt et syvsifret beløp på utdannelsen – alt av egen lomme.

– Underveis har jeg hatt medstudenter som har fått utdannelsen betalt – enten av familien eller flyselskap. Så heldig har ikke jeg vært, sier kattfjordjenta.

sikkerhetskontrollen: Marie Hansen fikk flyinteressen i sikkerhetskontrollen på Langnes. Nå har hun nådd målet.

Jobbet i tillegg

Parallelt med studiet, har Marie Hansen jobbet – også som flyinstruktør.

– Det har både vært nødvendig og interessant. Blant annet var jeg engasjert av Air India.

– Jeg har også skrevet en bok underveis – en e-bok med tittelen "Hjelp – vi skal fly". Den skal være til hjelp for alle på reisen – også passasjerer med flyskrekk.

Les også: Teknisk feil setter vikingene på bakken: - Vi er nødt til å sette sikkerheten først

Konverterte

Etter to år "over there", kom Marie Hansen hjem for å konvertere sertifikatene.

– Du kan ta med at jeg også har vært instruktør hvor jeg har lært opp andre til å føre en- og tomotorsfly. Det var her jeg hadde min tøffeste opplevelse til nå – at vi i sterk sidevind måtte lande med bare én motor intakt.

– Men siden vi i dette yrket er trent til å takle vanskelige situasjoner, gikk det bra – både med eleven og meg, sier 34-åringen.

stortrives: 34-åringen forteller om en travel hverdag hvor også samboeren inngår i FlyViking-teamet.

Sendte søknad

Jobben i FlyViking fikk hun etter å ha sendt en søknad til Ola Giæver.

– Jeg fikk tilslaget i fjor høst og har vært i jobb siden februar.

Som styrmann blir hverdagen travel. Det samme er tilfellet for samboeren.

– Men her vil jeg trekke fram at min mor har vært fantastisk. Hun har stilt opp og skal ha sin del av æren for at vi har nådd målet

Marie Hansen – flyger i FlyViking.

Kanskje giftermål

– Men det har kostet – ikke minst i kroner og øre. Så selv om brudekjolen er kjøpt inn, får bryllupet vente. I dag har vi rett og slett ikke økonomi til å tromme sammen til fest, sier Marie Hansen.

Les også: Handikappede Dave (49) skal fly til Nordpolen i mikrofly: - Kjæresten synes jeg er gal