– Vi trives med å håndtere store kjøretøy, sier jentene lurt.

Her tar 19-åringen de tøffeste takene med sin 50 tonn store hjullaster. Den svinger hun som ingenting inne på anleggsområdet i Workintoppen.

Store maskiner

Mens Ingeborg Kjellberg trives som maskinkjører, har Anna Kilpeläninen også lastebil som arbeidsredskap.

– Jeg ser fram til å få ny Mercedes med fire akslinger og tilhenger. Det skjer om en drøy måned, forklarer hun.

Etter snart fire år hos Roald Madsen AS, er den svenske jenta fra Piteå veteranen blant jentene.

svære maskiner: Ingeborg Kjellberg og Charlotte Warth håndterer henholdsvis hjullaster og lastebil. De trives med svære maskiner.

Fint miljø

– Vi har et kjempebra miljø, slår hun fast.

Charlotte Warth må foreløpig begrense seg til lastebil. Men hun er i gang med å ta «lappen» for tilhenger.

– Jeg vil betegne yrket som spennende, annerledes, utfordrende og morsomt. Selv om det mannsdominerte miljøet er tøft, biter vi fra oss, sier hun.

For skummelt

På spørsmål om hvorfor så få jenter havner i entreprenørbransjen, sier Ingeborg Kjellberg:

– De fleste jeg har snakket med, synes det er skummelt.

Ungjenta tok to år på videregående før hun fikk jobben i Roald Madsen AS.

– Jeg er utdannet innen bygg og anlegg samt -teknikk. Å håndtere en svær hjullaster, er som å kjøre privatbilen til og fra jobb.

Er fremtiden

Jentene er enige om at dette er fremtiden for dem.

– Ikke minst er samboeren veldig stolt av å ha ei berte som kjører lastebil. Neste år blir det bryllup. Da får vi se hvilket kjøretøy jeg velger til seremonien, sier Charlotte Warth.

godt miljø: Ungjentene ser en fremtid i bransjen. Dessuten trekker begge fram det gode arbeidsmiljøet.

Satser på jenter

Daglig leder i entreprenørselskapet, Rune Madsen, sier at han satser på jenter:

– De skaper et godt og balansert arbeidsmiljø og er roligere i trafikken. Dessuten vil jeg trekke fram jentenes punktlighet.

Når Madsen søker arbeidskraft, oppfordrer han jenter til å søke.

Halve befolkningen

– Vi kan ikke utelukke halve befolkningen ved bare å ha menn i jobb.

– Så du kan ta med at vi ønsker flere jenter velkommen, sier Rune Madsen.

Det skyldes ikke minst selskapets mange oppdrag.

– Fra 2010 har vi økt omsetningen fra 40 til 185 millioner kroner i fjor. Driftsresultatet ser ut til å ende på 35–36 millioner kroner.

– I sommerhalvåret øker vi staben fra 60 til 110 personer. Så her er det muligheter, sier han.