Vogntogføreren, en kvinne i 20-årene fra Sortland, kom onsdag 16. mars i fjor kjørende fra Tromsø med kurs mot Narvik. Det sluddet og var stedvis svært glatt på veien. I 80-sonen nederst i bakken fra Sandvikeidet og ned mot Hundbergan skal kvinnen ha mistet kontroll over vogntoget, sakset og kollidert med to motgående biler, en Audi og en BMW.

I Audien, som lå fremst i motgående kjørefelt, satt Hilde Martine Heika og hennes samboer. Heika omkom kort tid etter ulykken, mens mannen pådro seg alvorlige og langvarige skader. Kvinnen som førte BMW-en bak dem ble også skadet og sendt til UNN.

Etter omfattende etterforskning og tekniske undersøkelser, ble Sortland-kvinnen i desember i fjor tiltalt for uaktsomt drap, for uaktsomt å ha forvoldt betydelig skade på en annens kropp eller helse, samt for brudd på veitrafikklovens bestemmelse om aktpågivende og hensynsfull kjøring.

Erkjenner ikke straffskyld

Da rettssaken mot henne startet i dag, erkjente ikke kvinnen straffskyld for noen av tiltalepostene.

Aktor Christian Hanssen opplyste for retten at ingen av sjåførene som var involvert i ulykken var ruset, at tekniske undersøkelser av telefoner heller ikke gir indikasjoner på at de ble brukt under kjøring og at data fra vogntogets kjørecomputer fastslår at den tiltalte ikke holdt høyere fart enn fartsgrensen på stedet.

– Det var krevende vær og kjøreforhold. Typisk nullføre. Ut fra kjøretøyenes plassering etter ulykken og bevis sikret på stedet, er det mye som tyder på at vogntoget fikk sleng på det glatte føret, sa Hanssen og fortsatte:

– Gjennom videre etterforskning ble det konkludert med at ulykken mest sannsynlig er forårsaket av førerfeil hos tiltalte. Selv om vi ikke har holdepunkter for brudd på fartsgrensen, er vurderingen likevel at hun holdt større fart enn vær og kjøreforhold tillot. Hennes bruk av bremsesystemer i vogntoget førte til tap av kontroll.Var ansatt som lærling

Kvinnen var ansatt som lærling i et Harstad-selskap da ulykken inntraff. Hun hadde fire måneder tidligere kjørt opp til førerkort for vogntog i forbindelse med videregående opplæring.

– Hun hadde ikke kjørt vogntog siden oppkjøringen. To dager forut for ulykken var første gang hun kjørte semitrailer siden november 2015. Forut for dette hadde hun kun kjørte lastebiler, forklarte Hanssen.

Dette bekrefter den tiltalte i sin forklaring.

– Jeg hadde fram til da kun kjørt singelbil, altså en enkel lastebil uten henger, sa hun.

Lukket øynene

Kvinnen forteller at hun ble forespurt om å hente tompaller fra Remiks i Tromsø, men først takket nei da hun ikke hadde kjørt i byen tidligere. Hun ble etter hvert overtalt.

– Da jeg var ferdig å laste bilen i Tromsø, slo været om og det kom mye snø. Jeg prøvde å ta det med ro og ikke stresse. Da jeg kjørte ut av Tromsø, så jeg at jeg hadde flere biler bak meg, forklarte hun.

– Hva skjedde da ulykken inntraff, spurte dommer Elisabeth Lund.

– I bakken ned mot Hundbergan bremset jeg for ikke å få for høy fart. Jeg bremset hele veien ned, men nederst i bakken kjente jeg at jeg begynte å skli. Jeg forsøkte å rette opp, men det gikk ikke. Da jeg så hva som holdt på å skje, lukket jeg øynene. Jeg husker et smell og stillheten etterpå.

Kvinnen opplyste at hun ikke husker hvordan hun bremset ned bakken. Hun visste heller ikke hvor lang bakken var.

I vogntoget kan man bremse på girene, på drivhjulene eller med fotbremsen.

– Jeg vet ikke hva jeg kunne ha gjort annerledes, sa hun

Ber om erstatning

Dersom retten finner at det foreligger grov uaktsomhet i saken, har de fornærmede og etterlatte krav på erstatning.

Bistandsadvokat Erik Ringberg representerer Heikas samboer og deres tre barn. Han forteller at de har fremsatt et oppreisningskrav, normert av Høyesterett, på 125.000 kroner per person.

Advokat Annichen Rye-Holmboe, som representerer føreren av BMW-en, har bedt om 75.000 kroner i erstatning.

– Det er basert på ei skjønnsmessig vurdering, sier hun.