– Vi kjenner på et ansvar her, sier Rokstad til iTromsø.

To dager med opplæring

Torsdag vitnet han i rettssaken mot vogntogsjåføren som i Nord-Troms tingrett står tiltalt for uaktsomt drap etter at Hilde Martine Heika (52) omkom i møteulykken på E8 ved Hundbergan 16. mars i fjor.

Rokstad, som har det administrative og koordinerende ansvaret mellom lærlinger og lærebedrifter, fortalte i retten at kontorets oppgave er å legge til rette for at lærlinger kan få best mulig opplæring. Den tiltalte var på ulykkestidspunktet ansatt som lærling ved en Harstad-bedrift. Der hadde hun jobbet i to uker forut for ulykken.

Rokstad forklarte at kravene for en lærebedrift er at arbeidsgiver klarer å oppfylle hovedmålene i læreplanen, og at de har en faglig leder med minimum seks års erfaring,

I retten opplyste den tiltalte at hun hadde fått to dager opplæring før hun ble satt til å kjøre ulykkesbilen alene.

Skal gi innføring i hvordan utstyret fungerer

Uken forut for ulykken satt hun på en av eierne av selskapet hun jobbet for i to timer i begynnelsen av uken, og ved inngangen til helgen tilbrakte hun en hel arbeidsdag sammen med en leiesjåfør, hvor hun fikk kjøre litt selv.

Mandagen ble hun bedt om å hente ulykkesbilen og onsdag kjørte hun til Tromsø, etter flere ganger å ha sagt fra om at hun var ukomfortabel med oppdraget. Ifølge kvinnen fikk hun kun innføring i hvordan lysene på bilen fungerte og hvordan man koblet på og av hengeren.

– At lærlinger skal få opplæring i bruk av utstyret de skal benytte seg av er implisitt obligatorisk. Det er ikke noe vi har trengt å gi beskjed om: Hun skulle ikke slippes ut alene på veien før hun var vurdert kvalifisert av bedriften, sa Rokstad.

Rokstad opplyste videre at kontoret ikke har myndighet til å kontrollere eller overprøve bedrifters vurderinger.

Ulykken har ført til praksisendring

– Etter denne tragiske saken er det gjort noen grep. Det nå innført et prosedyreskjema hvor bedrifter og lærlinger signerer på at de har fått opplæring i bruk av utstyr, sa han og fortsatte:

– Jeg synes dette er vanskelig. Det er lett å se at hun kjørte alene uten opplæring. Hun hadde kun opplæring med semitrailer i forbindelse med den fire måneder lange oppkjøringen, og hadde kun kjørt lastebil uten henger tidligere.

Den tidligere arbeidsgiveren til kvinnen, hvor hun hadde jobbet i tre måneder før hun byttet læreplass fordi hun ønsket å kjøre mer, forklarte i retten at de hadde strenge interne rutiner for opplæring, og at hun ikke var klar for å kjøre semitrailer.

Dette var Rokstad kjent med.

– Jeg synes det er veldig beklagelig at saken har gått så langt som den har for den tiltaltes skyld. Spørsmålet er hvor mye man skal ødelegge en ungdom, hennes drømmer og liv, før man gir seg, sa han til retten.

Til iTromsø utdyper Rokstad at han mener den tiltalte kvinnen har fått straff nok.

– Selv om det ikke er lovfestet har både vi og arbeidsgiver også et ansvar her. Det kjenner vi på, sier han.

Arbeidsgiver hadde ikke læreplan

Daglig leder og fagansvarlig i Harstad-firmaet hvor kvinnen var lærling da ulykkes inntraff, vitnet også i retten. Han slet med å redegjøre for hvorvidt firmaet hadde et opplæringsprogram, og medga at selskapet ikke hadde noen læreplan de fulgte.

– Lærlingene får en perm som vi går gjennom sammen. Der krysser vi av hva de har lært. Den hadde jeg ikke fått ennå, sa han.

På spørsmål om hvilke opplæring kvinnen hadde fått, svarte han at han ikke visste det, da det var hans partner og medeier i selskapet som hadde gjennomført opplæringen sammen med kvinnen.

LES OGSÅ: Dødsulykken på E8: Den tiltalte kvinnen erkjenner ikke straffskyld (for abonnenter)

Han trodde det dreide seg om fire-fem dagers opplæring hvor kvinnen både var passasjer og fikk kjøre selv sammen med en erfaren sjåfør.

Da kvinnens forsvarer, Odd Robert Aksnes, konfronterte mannen med kvinnens forklaring, medga han at det hørtes noe tynt ut.

Kvinnen har i retten opplyst at hun ringte arbeidsgiveren da det begynte å snø i Tromsø. Hun lurte på om hun skulle avlaste akslene på semitraileren, da hun hadde hørt at man burde gjøre det om man kjørte med lett last på glatt føre.

Ifølge kvinnen fikk hun beskjed om at hun ikke trengte å gjøre det.

– Det husker jeg ikke, men det kan godt hende.

På spørsmål fra dommer Elisabeth Lund om dette kan påvirke bilens kjøreegenskaper på vinterføre i negativ retning, bekreftet mannen nølende at det kan stemme.