Onsdag og torsdag gikk rettssaken mot Sortland-kvinnen i 20-årene som i Nord-Troms tingrett står tiltalt for uaktsomt drap etter trafikkulykken som kostet Hilde Martine Heika (52) livet 16. mars i fjor.

Den tiltalte kvinnen var på ulykkestidspunktet ansatt, via Trafikk og bilfagenes opplæringskontor i Midt-Troms, som lærling i et Harstad-firma. Der hadde hun jobbet i to uker.

– Flere skulle nok vært stilt til ansvar her

RETTSSAK: Aktor Christian Hanssen (til venstre) og forsvarer Odd Robert Aksnes i samtale under første dag i rettssaken mot kvinnen som står tiltalt etter dødsulykken på E8 i fjor. Nå får saken konsekvenser for opplæringen nasjonalt.

Under rettssakens hovedforhandling ble det avdekket åpenbare mangler i kvinnens opplæring, noe som etter hvert ble påpekt av både daglig leder ved opplæringskontoret, Steve Rokstad, kvinnens forsvarer, advokat Odd Robert Aksnes, og aktor Christian Hanssen.

Hvorvidt mangelfull opplæring forårsaket ulykken er imidlertid et åpent spørsmål.

– Flere skulle nok vært stilt til ansvar her, men det har vi ikke formelt grunnlag for, sa Hanssen i retten.

Utarbeider felles prosedyrer

Kvinnen hadde knapt fått 10 timers opplæring i semitrailer av bedriften før hun ble bedt om å kjøre til Tromsø alene. Hun hevder å ha sagt nei flere ganger, men følte seg til slutt presset til å akseptere oppdraget.

– Selv om det ikke er lovfestet har både vi og arbeidsgiver et ansvar her. Det kjenner vi på, sa Rokstad til iTromsø etter forklaringen sin.

Mens Rokstad forklarte seg, samlet ledere fra opplæringskontor i hele landet seg i Nord-Trøndelag, nærmere bestemt Inderøy kommune.

– Torsdag og fredag har vi arrangert vår årlige samling. Der ble rettssaken diskutert omhyggelig. Vi har snakket mye om oppfølging av lærlinger, hvordan vi kan få på plass gode prosedyrer for intern opplæring og har i tillegg satt ned ei gruppe som skal utarbeide felles prosedyrer for alle kontor i landet, sier kontaktperson i SOTIN, Charles Galaasen.

SOTIN er et nasjonalt nettverk for opplæringskontor, lærebedrifter og bransjespesifikke organisasjoner.

– Arbeidsgruppen har fått fullmakt og beskjed om å legge fram en sak med en beredskapsplan i løpet av kort tid, legger styreleder i SOTIN, Rune Apneseth til.

– Bedriften har et ansvar

MØTE: Charles Galaasen, kontaktperson for SOTIN – nettverket for opplæringskontor, lærebedrifter og bransjeorganisasjoner i transport- og logistikknæringen, opplyser at de nå utarbeider nye prosedyrer for opplæring.

Galaasen i SOTIN gjør det klart at bedriften har ansvar for å gi praktisk opplæring i faget, noe som blant annet innebærer at de må være sikre på at lærlingen kan slippes alene bak rattet på transportoppdrag.

Da daglig leder og fagansvarlig for opplæring i Harstad-selskapet kvinnen jobbet for forklarte seg i retten, kunne han ikke svare på hva opplæringen besto av, om selskapet hadde en intern opplæringsplan eller hvordan opplæring kvinnen hadde fått før hun ble bedt om å kjøre alene til Tromsø.

Mannen har ikke svart på iTromsøs henvendelser i etterkant av rettssaken.

Utdanningssjefen bekymret

BEKYMRET: Utdanningssjef i Troms fylkeskommune, Sedolf Slettli, synes opplysningene om mangelfull opplæring som kom fram under rettssaken mot kvinnen er bekymringsfulle.

Det er fylkeskommunen som godkjenner lærebedrifter og opplæringskontorene som følger dem opp.

Fylkesutdanningssjef Sedolf Slettli mener det som kom fram i retten er bekymringsfullt.

– Hva skal til for å godkjenne en bedrift som lærebedrift?

– I dag er det slik at bedrifter selv må søke om å bli lærebedrifter. Kravene som stilles er at de driver med virksomhet som er relevant for lærlinger og den rette kompetansen.

Det fordres at bedriften har en fagansvarlig for opplæring med fagbrev eller seks års erfaring innen yrket. Den fagansvarlige må også gjennomføre et fylkeskommunalt instruktørkurs.

– Hvilke kontroll fører dere med bedriftene dere godkjenner?

– Det er i utgangspunktet opplæringskontoret lærebedriften er tilsluttet som har ansvaret for å følge opp det faglige.Vi har tett kontakt med kontorene, og har ofte dialogmøter med samtlige kontor hvor vi blant annet følger opp deres læreforhold, sier han.

Medvirkeransvar?

Odd Robert Aksnes, kvinnens forsvarer, mener det er et problem i dag at transport- og logistikklærlinger er ekstra utsatt for straffansvar.

– Dersom en elektrikerlærling kobler feil og det går galt, er det bedriften som er ansvarlig. Hvis en transportlærlinger gjør en feil i trafikken, er risikoen fengsel, og fradømmelse av retten til utøve yrket i flere år, selv om de har handlet etter beste evne, sier han.

Han mener politikere må tørre å se nærmere på regelverket.

– Tap av førerretten er ikke definert som straff etter loven, men for en yrkessjåfør oppleves ofte fradømmelse av retten til å utøve sitt yrke som den største straffen. Det skal for eksempel mye til for at en lege blir fradømt denne retten. Jeg mener at forskrift om tap av førerrett bør vurderes på nytt, og at det åpnes for en mer skjønnsmessig fastsettelse av tapstiden. Tap av førerretten i tre år, som var aktors påstand, vil i tilfeller som i denne saken være en uforholdsmessig reaksjon, og ramme en ung sjåfør i starten av sin yrkeskarriere urimelig hardt. Jeg har sett mange slike urimelige resultater, der yrkessjåfører er blitt fradømt retten til yrket, med de konsekvenser det fører med seg for den det gjelder og familien.

Han håper og tror myndighetene i større grad fremover vil begynne å ta hensyn til medvirkeransvaret som er nedfelt i straffeloven.

– Det er en generell bestemmelse i straffeloven om at også de som medvirker til en straffbar handling, kan straffes. Jeg vil imidlertid ikke ta stilling til om denne bestemmelsen burde vært vurdert i dette tilfellet.

– Skyldforholdet avgjøres i retten

Roar Sollied (V), fylkesråd for utdanning, satt fredag opptatt i møter. På en SMS skriver han imidlertid følgende:

"Skyldforholdet i denne tragiske ulykka skal avgjøres i retten. Som kjent skjer opplæringen gjennom to år på skole før to år læretid i en bedrift som samarbeid med sitt opplæringskontor. Fylkeskommunen har etter Opplæringsloven ansvaret for videregående opplæring. Fylkeskommunen godkjenner opplæringskontor og lærebedrifter. Transport og bilfagenes opplæringskontor har innført prosedyre som skal sikre at lærebedrifter gir opplæring på utstyr som faktisk brukes. Utover det har jeg på dette tidspunktet ingen videre kommentar."

Etter ulykken tok kontoret i Midt-Troms i bruk et prosedyreskjema som skal underskrives av lærling, bedrift og kontoret, hvor et av punktene er opplæring i utstyret som brukes.

– Viktig med nødvendig opplæring

Også leder for fylkesstyret i Norges Lastebileier-Forbund, Kari Workinn, avventer en dom før hun ønsker å si noe om skyldforholdet i saken.

– På generelt grunnlag kan jeg likevel si at det er viktig å gi nødvendig opplæring. Problemet i den konkrete saken er at hun har et førerkort, og det er et bevis på at hun skal ha den nødvendige kompetansen for å kjøre semitrailer. Det som har skjedd er fryktelig synd, og jeg håper inderlig at både kvinnen, de fornærmede og etterlatte får den oppfølgingen de trenger, sier hun.

Workinn påpeker videre at ulykken ikke nødvendigvis skyldes førerfeil.

– Det er flere erfarne sjåfører som har sagt at kjøreforholdene var svært vanskelige, og at veien der var i dårlig stand. Det er ikke en selvfølge at opplæring eller uaktsomhet hadde noe med ulykken å gjøre.

Dårlig brøytet

Flere vitner i retten hevdet blant annet at E8 i retning Hundbergan var dårlig brøytet.

Rapporten fra Statens vegvesen og politiets bilder fra stedet viser imidlertid en snødybde på mellom tre og fem centimeter.

Brøytesjåføren som hadde ansvaret for strekningen opplyser at han ryddet det aktuelle kjørefeltet 20 minutter forut for ulykken. Dette bekreftet Statens vegvesen i retten.

Avdelingsdirektør i Vegvesenet, Rigmor Thorsteinsen, ønsker ikke å kommentere saken på nåværende tidspunkt, da den fremdeles er under behandling av retten.