Formannskapet skal i morgen behandle saken og gjøre det formelle vedtaket.

– Nå er det utrolig viktig at det ikke blir ytterligere forsinkelser, og at vi følger tidsplanen sånn at vi får de første bevilgningene fra regjeringen i 2018, sier ordfører Kristin Røymo (Ap).

Hun mener det er realistisk for kommunen å vedta en reguleringsplan i løpet av høsten.

VEIPOLITIKERE: Morten Skandfer, Helga Marie Bjerke, Kent Gudmundsen, Ketil Solvik-Olsen og Kristian Wilsgård presenterte 28. februar nyheten om at ny E8 gjennom Ramfjorden nå er inne i Nasjonal Transportplan – og at veien kan være ferdig allerede i 2021.

Nasjonal Transportplan

I vinter ble det klart at regjeringen legger E8 inn i Nasjonal Transportplan (NTP).

De baserte seg på eksisterende kostnadsberegninger fra Statens vegvesen. Vegvesenet kommer snart med en ny og oppdatert kostnadsberegning for E8.

– Vi har en forventning om at den ferskeste kostnadsberegningen kommer i løpet av våren. Nå er det viktig for oss at de nye kostnadsberegningene holder seg innafor beløpet som ligger i nasjonal transportplan, og som vi tidligere har fått opplyst, forklarer ordføreren.

Vil unngå ny kritisk situasjon

– Hva blir konsekvensene om en ny kostnadsberegning er høyere enn hva prosjektet er anslått å koste i NTP?

– Da er vi i en ny kritisk situasjon. Jeg mener regjeringen i en slik situasjon må ta de ekstra kostnadene. Vi kan ikke legge enda mer kostnader på bilistene, så den ekstraregningen må gå til staten, mener Røymo.

Planene er at bilistene skal betale 750 millioner kroner i form av bompenger, mens staten skal betale de resterende beløpet av de 2,2 millionene innfartsåren er beregnet å koste.

Hastverk

I løpet av de seks ukene planene er til offentlig ettersyn, vil alle som ønsker kunne komme med innsigelser eller merknader.

– Det kan være tilbakemeldinger fra enkeltpersoner, lag og foreninger eller andre forvaltningsorgan. Vi må håpe og regne med at saken er så godt gjennomarbeidet at det ikke blir store alvorlige tilbakemeldinger eller merknader som gjør at noe i planene må endres, påpeker Røymo.

VEIPOLITIKERE: Morten Skandfer, Helga Marie Bjerke, Kent Gudmundsen, Ketil Solvik-Olsen og Kristian Wilsgård presenterte 28. februar nyheten om at ny E8 gjennom Ramfjorden nå er inne i Nasjonal Transportplan – og at veien kan være ferdig allerede i 2021. Foto: Christer Pedersen