Torsdag ble Tromsøs nye kollektivplan 2017–2030 behandlet i byutviklingskomiteen. I planen er det foreslått en rekke endringer og tiltak – som for eksempel en byterminal, metrobuss og nye kollektivtraseer – som alle har som mål at flere av oss velger bussen fremfor bilen.

Få debatten i gang

Komiteen anbefaler kommunestyret å vedta planen, men to sentrale punkt gjenstår: Kollektivtrasé og plassering av byterminal i Tromsø sentrum. Det første vil sannsynligvis innebære at vanlig persontrafikk må innskrenkes i sentrumsgatene.

– Det har jo ikke blitt tatt noen beslutninger ennå, men vi vil gjerne sette i gang debatten, sier Ragni Løkholm Ramberg, komitéleder for byutvikling, miljø og transport og leder av styringsgruppen i prosjektet «Tenk Tromsø».

STENGE? Ragni Løkholm Ramberg (Ap) leder Tenk Tromsø og byutviklingskomiteen. Her står huin i Grønnegata, den samme gata som administrasjonen i Tromsø kommune spiller inn som alternativ for stenging av personbiltrafikk. Foto: Ronald Johansen

To alternativer

Bak prosjektet står Tromsø kommune, Troms fylkeskommune og Statens vegvesen.

Forslaget som nå skal utredes innebærer at man enten reduserer trafikken i Sjøgata ved Skippergata. Traseen fortsetter deretter langs Sjøgata fram til og opp Kirkegata før den svinger inn på Storgata fram til Grand-krysset. Det andre alternativet innebærer at man reduserer trafikken i Grønnegata fra Bispegata til Strandskillet.

ALTERNATIVENE: Tromsø kommune, fylket og Statens vegvesen vil enten stenge Grønnegata eller Sjøgata for privatbiler. Foto: Tromsø Kommune

Krevende debatt

– Vi avventer jo selvfølgelig faglige råd, men det vil naturlig nok bli snakk om å begrense øvrig trafikk i de aktuelle gatene, mens varelevering og annen nyttetrafikk må fortsette som vanlig. Men dette kan gjøres på forskjellige måter og derfor vil vi starte debatten så tidlig som mulig. Det vil bli en krevende debatt, men så lenge vi ønsker å gi bussen bedre fremkommelighet så må vi også foreta noen vanskelige valg, sier Ramberg.

At debatten blir krevende har hun allerede erfart. Da hun i fjor foreslo å stenge Skippergata i en prøveperiode for å begrense biltrafikken i sentrum, lot ikke reaksjonene vente på seg. Det er ingenting som tyder på at de uteblir denne gangen heller.