– Vi er jevnt over veldig positiv til en kollektivsatsing. Blant annet vil det lette trykket på veiene og sørge for at de som virkelig trenger det, det vil si varebiler og annen servicetrafikk, får det bedre, sier Nils Kristian Sørheim Nilsen, administrerende direktør i Næringsforeningen i Tromsøregionen.

Avventende

Når nå det er sagt, virker det som om Næringsforeningen er avventende på de forestående utredningene for hvilken trase som bør velges.

– Å legge om traseer kan være grunn til bekymring da vi ser at for våre medlemmer i Fredrik Langes gate har busstoppene stor betydning.

Fredrik Langes gate møter Sjøgata på Smørtorget og en omregulering av dette området har stått på Nilsen og hans forenings ønskeliste lenge.

Levende sentrum

– Å få åpnet Sjøgata for næringstrafikk har vært et sterkt ønske for oss lenge. Hvis man reduserer trafikken i Grønnegata må man jo åpne Sjøgata, sier Nilsen.

Et av formålene med «Tenk Tromsø»-prosjektets plan er å sørge for et mere levende sentrum, men mange frykter for det stikk motsatte hvis man begrenser privatbilens adgang til sentrum.

– Bilistene må jo ha et sted å gjøre av seg og bilen sin, for noe privatbilisme vil det alltid være. Det har jo blitt foreslått et nytt tunnelinnslag i Elvegata som vil medføre at bilister er bare noen hundre meter unna bysentrum mens bilen kan stå trygt. Dette forslaget bør komme på kartet igjen som ei løsning, sier Nilsen.

Da iTromsø snakket med Ragni Løkholm Ramberg viste også hun til denne løsningen fordi det er, som hun sier, «et godt forslag».

En moderne by?

Elvegata som tunnelinnslag har blitt foreslått i forbindelse med Sentrumsløftet.

Nilsen mener imidlertid at selv om ei kollektivsatsing er viktig, er det viktig å se på hele bildet.

– Kollektivplaner er jo en del av en fremtidig diskusjon om hvordan man skal innrette en moderne by. Vi er ikke helt der ennå, men vi er på vei, avslutter Nilsen.