Ifølge butikksjef Stig Skogeng skal alt stå ferdig St. Hans-aften. Da er 400-500 ulike typer plassert i kjølerom som holder 4-5 grader. Antallet er mer enn dobbelt så høyt som i dag.

Kaldt og drikkeklart

– Vi bygger egne rom og får rundt 15 veggmeter med øl med en styrke på over 4,7 prosent. Samtidig åpner vi for lokale mikrobryggeri som ønsker å selge mindre kvanta av et spesielt brygg. Sånn sett snakker vi om en vinn-vinn-situasjon, sier Skogeng.

Ombygging av butikken er i full gang hvor deler av lageret blir tatt i bruk.

Nytt konsept

Butikksjefen sier at det nye konseptet – Øl+ – er prøvd ut i to byer og har vært veldig vellykket.

– For vårt vedkommende utgjør ølsalget rundt 3 prosent av volumet i antall liter. Det regner vi med å øke betraktelig fra første dag.

Et mekka

Stig Skogeng lover at den nye avdelingen skal bli et mekka for byens ølinteresserte.

– Erfaringene viser at ølhundene ikke er så tradisjonsbundne som vinelskerne. De kjøper som oftest nyheter – noe vi skal ha flere av hver eneste uke.

Skogeng sier at han har en stor kundegruppe som kun jakter nyheter.

Over millionen

Så langt i år har Jekta-polet solgt øl for nesten 1,2 millioner kroner.

– Øl er den varegruppen hos oss som har størst økning. Derfor setter Vinmonopolet alt inn på å etterkomme ønskene fra kundene.

– Det betyr at vi rundt juletiden – når alt av juleøl kommer – vil ha rundt 600 sorter i hyllene, sier polsjefen.